Social Icons

Saturday, 19 October 2013

TAWARAN BEKERJA : Kepada Ibu Tunggal, Anak-Anak Miskin & OKU

Jawatan Kosong yang ditawarkan oleh Segi Cash & Carry Sdn Bhd kepada Ibu Tunggal / Anak-Anak Miskin & Orang Kurang Upaya (OKU) yang berminat untuk mendapatkan kerja.


Kepada calon-calon yang berminat untuk bekerja dengan Segi Cash & Carry Sdn Bhd, sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh berhubung di :

Cik Nicole
Segi Cash & Carry Sdn. Bhd.
03-7805 2699 – Ext. 112

Thursday, 17 October 2013

Baby Hatch / Pusat Perlindungan Bayi

Baby Hatch adalah ruang khas bagi menempatkan bayi yang membolehkan mana-mana ibu terdesak tidak inginkan bayi dengan meninggalkanya dengan selamat. Baby Hatch pertama ditubuhkan di Malaysia di N0.6, Lorong SS 1/24A, Petaling Jaya, Selangor yang dikendalikan oleh OrphanCARE Malaysia.
  • Penubuhan OrphanCARE adalah untuk memastikan setiap BAYI yang dilahirkan tidak mengira apa juga latarbelakang agama atau bangsa mendapatkan keluarga yang sesuai melalui proses pengambilan anak angkat yang cepat dan teratur. Pihak OrphanCARE juga akan membantu ibubapa angkat dalam urusan dokumentasi seperti sijil kelahiran dan proses pengangkatan.
  • OrphanCARE adalah sebagai satu tempat transit kepada BAYI yang ditinggalkan sebelum diambil sebagai anak angkat sekaligus memberi peluang kepada mereka membesar dalam sebuah institusi kekeluargaan yang sempurna. Slogan OrphanCARE "Every Child Needs a Family" 
Bagaimana OrphanCARE berfungsi :


Kriteria Pengambilan Anak Angkat di OrphanCARE :
  • Pendapatan isi rumah.
  • Keutamaan kepada pasangan yang tiada anak selepas 5 tahun berkahwin.
  • Seluruh keluarga besar MENERIMA anak yang diangkatkan itu.
Lain-lain Faktor : Ekonomi. kesihatan, dan usia perkahwinan.
  • OrphanCARE bukan pusat jagaan bayi kerana setiap bayi yang diterima akan diserahkan terus kepada keluarga angkat.
Maklumat mengenai OrphanCARE :
Beralamat di : 

No. 54, Jalan 5/60 Bukit Gasing,
46000 Petaling Jaya,
Selangor.

Tel : 03-7770 1900
Fax : 03-7780 1900

Hotline : 010-283 0528

Thursday, 10 October 2013

7 Langkah Mudah Untuk Mendaftarkan Taska


NOTA :
  • Permohonan yang lengkap dan memenuhi piawaian JKM sahaja akan diproses.
  • Sekiranya terdapat sebarang kelewatan permohonan semakan boleh dibuat dengan menghubungi Unit Pengurusan Aduan PKMD Petaling melalui :
    1. Surat
    2. Faks : 03-7842 3190
    3. Telefon : 03-7842 2584 / 2587
    4. Email : jkmpetaling@selangor.gov.my
    5. PJ SMS Center : 012-611 5429

Tuesday, 8 October 2013

TAHUKAH ANDA : Pendaftaran Taska

Setiap TASKA perlu berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) selain berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Definisi Taska :
Mana-mana premis yang menerima masuk 4 orang atau lebih kanak-kanak di bawah umur 4 tahun untuk dijaga dan diasuh dengan menerima upah.

Tindakan Undang-Undang :
Mana-mana TASKA yang tidak berdaftar adalah melakukan kesalahan dan boleh dikenakan tindakan seperti berikut :
- Didakwa di mahkamah dan boleh didenda tidak
melebihi RM 10,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun atau kedua-duanya sekali.

Hubungi :
  • Pegawai Unit Penguatkuasan, Pn. Siti Hajar, Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling, di talian 03-7842 2584 / 2587 untuk temujanji atau sebarang maklumat lanjut.

Thursday, 3 October 2013

Program Skim Mesra Usia Emas


Kerajaan Negeri akan menyumbang sejumlah RM2,500 kepada waris Warga Emas meninggal dunia dan telah berdaftar dan OKU. Pembayaran RM2,500 dibuat dalam 2 peringkat, RM1,000 akan diberikan selepas menerima laporan kematian serta dokumen lengkap diserahkan dan diberikan selepas menerima laporan kematian. Baki RM1,500 akan diserahkan dalam tempoh 60 hari selepas bayaran pertama dibuat dalam satu majlis khas.

Hanya ahli yang berdaftar dan meninggal dunia sahaja yang layak menerima sumbangan di bawah Skim Mesra Usia Emas. Bagaimanapun pendaftaran ahli selepas warga emas meninggal dunia adalah dibenarkan, sehingga dinyatakan sebaliknya.

SYARAT-SYARAT KELAYAKAN MEMOHON

  1. Warga Emas WARGANEGARA MALAYSIA berumur 60 tahun dan ke atas; DAN
  2. Lahir dan menetap di Negeri Selangor; ATAU
  3. Lahir di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebelum 1/2/1974 Dan sedang menetap di Negeri Selangor atau Wilayah Persekutuan; ATAU
  4. Bermastautin di Negeri Selangor secara sah sekurang-kurangnya 15 tahun (bagi bukan kelahiran Selangor)
  5. Bagi OKU yang lahir di Negeri Selangor, tiada had umur ditetapkan atau yang bermastautin sekurang-kurangnya 15 tahun. Hanya OKU yang memiliki Kad OKU daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sahaja yang layak.
PUSAT PENDAFTARAN
Pendaftaran Skim Mesra Usia Emas dan OKU boleh dibuat di :
  • Pusat Khidmat Dun seluruh Selangor & Parlimen WPKL
  • Pejabat Tanah/Daerah seluruh Selangor
Juga boleh berhubung di :

Rantaian Mesra Sdn. Bhd
Tingkat G, Bangunan Darul Ehsan
No.3, Jalan Indah, Seksyen 14
40000 Shah Alam, Selangor.
Tel : 03-5510 3468 / 3472
Faks : 03-5510 3455


PROSEDUR PENDAFTARAN
  1. Hendaklah mengisi Borang Mesra Usia Emas yang boleh didapati dengan PERCUMA dari Pusat Pendaftaran di seluruh Selangor & WP Kuala Lumpur.
  2. Dokumen WAJIB yang telah disahkan diperlukan untuk pendaftaran ialah :
    • Salinan MyKad Ahli
    • Salinan MyKad Penjaga
    • Salinan MyKad Penama
    • Salinan Kad OKU (jika OKU)

Thursday, 26 September 2013

MAKLUMAN : Pemegang Kad Kenal Diri Kurang Upaya (OKU)

Kepada semua pemegang kad oku, sila perbaharui kad lama kepada kad baru sebelum 30 September 2013 di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan

Sila majukan dokumen berkaitan untuk proses pembaharuan kad :

  1. Salinan Kad Pengenalan
  2. Salinan Kad Kenal Diri OKU
  3. Alamat dan No. Telefon terkini
  4. Gambar Berukuran Pasport (perkhidmatan mengambil gambar ada disediakan di kaunter Pejabat Kebajikan Masyarakat)
Kegagalan berbuat demikian boleh menyukarkan proses penyampaian perkhidmatan kepada OKU.

Contoh Kad Terbaru :


Monday, 23 September 2013

WALK IN INTERVIEW I Temuduga Secara Terbuka Kemasukan Pelajar Baru Ke PLPP Bangi Bagi Sesi 2014

Dimaklumkan bahawa PLPP Bangi dalam proses pengambilan pelajar baru bagi sesi 2014. Sehubungan dengan itu semua calon-calon yang telah mengemukakan permohonan dijemput untuk menghadiri temuduga yang akan diadakan seperti berikut :

Tarikh : 8 Oktober 2013 (Selasa)

Masa : 8.30 pagi - 12.30 tengahari

Tempat : Pusat Latihan Perindustrian & Pemulihan (PLPP) Bangi

Bagi calon-calon yang tidak sempat mengemukakan permohonannya ke PLPP Bangi, juga digalakkan untuk menghadiri temuduga secara terbuka (walk in interview) dengan membawa borang permohonan, salinan sijil-sijil berkaitan serta laporan doktor yang lengkap.

Untuk sebarang pertanyaan, sila berhubung dengan Tuan Haji Bahrin Bin Md. Lani atau Puan Rosnani Binti Che Ali di talian : 03-8926 1996 / 03-8926 2684.

Borang Permohonan Kemasukan , Borang Pemeriksaan Doktor & Surat Persetujuan Ibubapa / penjaga kepada pelatih boleh di MUATURUN terus BLOG ini.

Tuesday, 17 September 2013

Panduan Untuk Majikan - Menggajikan OKU

Panduan Untuk Majikan - Menggajikan OKU

Kurang Upaya Mental
  • Proses kerja perlu dipermudahkan
  • Arahan perlu diberi dengan cara yang mudah
  • Membenarkan tempoh latihan yang panjang
Kurang Upaya Fizikal
  • Ramp dan kemudahan tandas dibina mengikut spesifikasi pengguna kerusi roda.
  • Peralatan kerja ditempatkan berhampiran pengguna kerusi roda.
  • Ubah suai job task supaya pergerakan dapat diminimumkan.
Kurang Upaya Pendengaran
  • Menulis arahan yang mudah.
  • Visual demonstration bagi menerangkan cara - cara kerja.
  • Memakai lencana.
Kurang Upaya Penglihatan
  • Menyediakan lokasi kerja yang memudahkan pergerakan.
  • Brailler, komputer dan embosser, rajah grafik timbul.
  • Arahan dalam kod Braille dan rakaman.
Jenis - jenis Kerja yang Sesuai bagi OKU

Kurang Upaya Penglihatan
  • Bidang kerja profesional
  • Pensyarah
  • Guru
  • Penulis
  • Juruhebah
  • Ahli Perniagaan
  • Operator telefon
  • Operator pengeluaran
  • Perkhidmatan pelanggan
  • Tukang urut
  • Telemarketer
  • Piano tuner
  • lain - lain

Wednesday, 11 September 2013

Aplikasi "SaveME 999" Untuk OKU Dilancar


PUTRAJAYA, 9 Sept (Bernama) -- Orang kurang upaya (OKU), khususnya berkaitan pendengaran dan pertuturan, kini boleh memanfaatkan teknologi telefon pintar untuk mendapatkan perkhidmatan kecemasan menerusi aplikasi 'SaveME 999'.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata sistem itu membolehkan OKU menghubungi pusat panggilan Malaysian Emergency Response Service (MERS 999) bagi mendapat bantuan kecemasan serta-merta.

Kerajaan membelanjakan hampir RM1 bilion bagi membangunkan MERS 999 termasuk sistem alternatif untuk OKU ini yang menghubungkan pengguna kepada lima agensi iaitu polis, bomba, Kementerian Kesihatan, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, katanya kepada pada sidang media, di sini Isnin.

Beliau sebelum itu melancarkan aplikasi SaveME 999 yang boleh dimuat turun secara percuma menerusi www.999.gov.my menggunakan telefon pintar dengan sistem operasi Android (versi 2.2 ke atas), iOS (versi 5 ke atas), BlackBerry (versi 6 dan 7) dan Windows (versi 7 dan 8).



Mengulas lanjut, Ahmad Shaberry berkata setakat ini sembilan negeri telah dilengkapi sistem MERS 999 manakala lima negeri lagi iaitu Perlis, Kedah, Perak, Kelantan dan Terengganu dijadual mempunyai sistem itu selewat-lewatnya tahun depan.

Ahmad Shabery berkata aplikasi itu adalah hasil kerjasama kementerian menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Telekom Malaysia Berhad (TM) dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Aplikasi serupa untuk golongan cacat penglihatan juga sedang diusahakan oleh TM, katanya.
Pada masa sama, beliau meminta OKU di negara ini mendaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mempermudah perkhidmatan kecemasan yang disalur menerusi SaveME 999.
Setakat Jun lepas, sebanyak 464,967 OKU berdaftar dengan JKM iaitu 42,909 OKU penglihatan; 55,517 OKU pendengaran; 153,918 OKU fizikal; 170,809 masalah pembelajaran; 2,725 OKU pertuturan; 16,998 (mental) dan lain-lain 22,091 orang.
Yang turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Azizah Mohd Dun, Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Kamaruddin Siaraf serta Pengerusi TM Datuk Seri Dr Halim Shafie.

-- BERNAMA

Wednesday, 28 August 2013

Unit Kaunseling dan Psikologi PKMD Petaling

PENGENALAN
Kaunseling adalah proses dua-hala yang membantu orang membuat perubahan diri atau mengambil keputusan untuk menangani masalah. Ini berlaku melalui dialog antara klien dan kaunselor.
Kaunseling memberi peluang untuk anda melihat dengan lebih jelas konflik, gangguan atau masalah yang sedang dialami dan kesannya terhadap kualiti hidup anda. Melalui kaunseling anda boleh memahami kebimbangan dan ketakutan yang anda alami serta cara-cara anda menghadapi dan menangani masalah.
Kaunseling boleh membantu anda membuat pertimbangan kepada apa-apa perubahan atau keputusan yang anda ingin lakukan serta melihat pilihan-pilihan yang ada untuk anda. Melalui sokongan dan galakan kaunselor, anda akan memperolehi pemahaman diri, kematangan emosi, celik akal serta dapat membuat keputusan dan bertindak untuk menangani masalah anda. 
Objektif Unit Kaunseling dan Psikologi 

Meningkatkan kestabilan emosi, mental & spiritual klien yang memerlukan melalui perkhidmatan intervensi yang diberikan.
Meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap kepentingan kesihatan mental, emosi & spiritual dalam mengharungi hidup yang sihat.
Membantu untuk meningkatkan kebolehan ke arah perubahan tingkah laku yang lebih berkesan.
Menggalakkan celik akal dikalangan klien bagi membuat pilihan dan keputusan yang efisien dan berkesan dalam penyelesaian konflik dan isu yang menganggu kehidupan.

Fungsi utama Unit Kaunseling dan Psikologi :

Melaksanakan program-program pembangunan modal insan di kalangan penjawat awam di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah/Agensi Kerajaan dan Swasta yang berminat.
Menjalankan sesi Klinik Kaunseling,  Kaunseling Perkahwinan / Pasangan, Kaunseling Keluarga, Bengkel Interaktif, Kaunseling Kelompok, Tele Kaunseling, Ujian Penaksiran Psikologi, Program Outreach dan Advokasi / Intervensi ke atas klien yang dirujuk / sukarela (walk in) bagi membantu penyelesaian isu & konflik yang dihadapi. 

Piagam Pelanggan Unit Kaunseling dan Psikologi :

Sesi Intervensi  dijalankan dalam masa 45 minit hingga 60 minit
Kerahsiaan adalah keutamaan sesi intervensi/kaunseling
Setiap rujukan baru (klien) diberi temujanji sekurang-kurangnya 3 hari bekerja dari tarikh rujukan.
Setiap rujukan baru dan pemohonan bagi sesi kaunseling di kalangan kakitangan PKMD akan diberi temujanji dalam masa tidak lebih 7 hari bekerja dari tarikh rujukan & pemohonan.
Setiap rujukan baru (klien) diberi temujanji sekurang-kurangya 3 hari bekerja daripada tarikh rujukan.
Pesakit yang dirujuk perlulah menggunakan borang rujukan Unit Kaunseling dan Psikologi.

Hari Klinik Kaunseling adalah pada hari Isnin – Jumaat
Isnin – Khamis : 9.00 pagi – 4.30 petang
Jumaat  : 9.30 pagi – 12.30 tengahari / 3.30 petang – 4.30 petang

Aktiviti Unit Psikologi Kaunseling

Pegawai Psikologi S41 :-

Mengendalikan sesi kaunseling / konsultasi / intervensi krisis bencana, intervensi individu, kelompok, membuat penilaian psikologi, menjalankan lawatan psikososial di rumah, pengendalian bengkel & kursus, contoh kes seperti pengurusan kemarahan, penderaan, tatatertib, disiplin, psikososial dan lain-lain.
Mempromosi Khidmat Kaunseling, Psikologi dan Kesihatan dari aspek emosi, mental spiritual, dan tingkahlaku.

Pegawai Bertanggungjawab :

Encik Mohd. Noor Ikhram Bin Husin [K.B.P.A]
Pegawai Psikologi 

Puan Nur 'Aen Binti Abu Haniffah

Penolong Pegawai Psikologi [Kanan]
 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates