Social Icons

Monday 12 March 2012

KENALI DIRIKU - Sebab-sebab cerebral palsy


Mengapa anak anda mempunyai cerebral palsy?
Jawapan paling mudah kepada soalan ini ialah kerana anak anda mempunyai kerosakan otak.

Mengapa anak anda mempunyai kerosakan otak?
Terdapat banyak jawapan-jawapan yang mungkin bagi soalan kedua ini, kerana terdapat banyak sebab mengapa anak boleh menampung kerosakan otak.  Doktor anda mesti mengulas dengan berhati-hati sejarah kesihatan anak anda dan menjalankan pelbagai jenis ujian-ujian perubatan dan neurologi membantu menentukan punca. cerebral palsy disebabkan oleh satu kecederaan bagi otak sebelum, semasa, atau tidak lama selepas kelahiran. Dalam banyak kes, tiada siapa tahu dengan pasti apa menyebabkan kecederaan otak atau apa mungkin telah dilakukan bagi mencegah kecederaan. Satu jumlah faktor besar yang boleh mencederakan otak yang berkembang mungkin menghasilkan cerebral palsy. Secara umum , bagaimanapun , terdapat dua masalah yang boleh menyebabkan cerebral palsy.

  1. Kegagalan otak membangun dengan betul  (developmental brain malformation)
  2. Kerosakan neurologi bagi otak kanak-kanak yang sedang membangun
Walau apa pun punca cerebral palsy anak anda, keterukan kerosakan otak pada umumnya bergantung kepada jenis dan masa kecederaan. Misalnya, bayi yang  pramatang, pendarahan dalam otak (intraventricular hemorrhage) boleh menyebabkan kerosakan yang besar.  Juga , jika lebih lama  anak yang belum dilahirkan tidak ada oksigen, lebih besar takat kerosakan tisu otak.

Sepuluh hingga lima belas peratus cerebral palsy disebabkan dari satu kecederaan otak sedar, seperti jangkitan (seperti meningitis), pendarahan ke dalam otak , dan kerosakan disebabkan oleh kekurangan oksigen. Ia amat penting yang anda faham yang satu kecederaan otak menyebabkan semasa bersalin dalam banyak kes mungkin dapat dicegah. Kesilapan-kesilapan perubatan bertanggungjawab untuk beribu-ribu dan ribuan kes-kes cerebral palsy. Ia adalah hampir mustahil untuk seorang ibu menerima kenyataan dimana hanya dengan satu kesilapan perubatan boleh menyebabkan cerebral palsy atau kerosakan otak anak mereka. Ia hanya melalui usaha bersepadu pasukan perubatan yang boleh menjawab persoalan itu, "ada cerebral palsy anak saya boleh dicegah?" 

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates