Social Icons

Monday 25 February 2013

Tawaran Mengikuti Program 1AZAM KPWKM (Azam Niaga) Bagi Tahun 2013

SYARAT-SYARAT DAN KEPERLUAN

KRITERIA PEMOHON :
  1. Keutamaan kepada Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM
  2. Terbuka kepada Warganegara Malaysia dari kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM
  3. Pemohon dan Ahli isi rumah mestilah belum pernah menerima sebarang pakej 1AZAM samada di bawah Azam Tani, Azam Kerja, Azam Khidmat atau Azam Niaga pada tahun 2010 hingga 2012. Sekiranya telah menerima pakej tersebut adalah tidak layak memohon.
  4. Projek yang akan dijalankan boleh dilaksanakan oleh individu atau kelompok samada di luar atau di dalam institusi.
Sesiapa yang berminat boleh memohon di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang BERDEKATAN tempat tinggal tuan/puan. Manakala untuk KAWASAN DAERAH PETALING JAYA, tuan/puan boleh menghubungi atau MEMOHON terus dengan pihak kami.


SENARAI PAKEJ AZAM NIAGA YANG DITAWARKAN DI BAWAH PROGRAM 1AZAM KPWKM BAGI TAHUN 2013


SEBARANG PERTANYAAN ATAU PERMOHONAN
SILA HUBUNGI TERUS DITALIAN :

PEJABAT KEBAJIKAN MASYARAKAT DAERAH PETALING
PN. ARNE WATE
TEL : 03-7842 2584 / 2587

176 comments:

  1. Basus JKM...
    gu

    ReplyDelete
  2. Untuk golongan belia tak boleh mohon la ye

    ReplyDelete
  3. Program ini terbuka kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saya tahu adakah tahun nie program 1 azam niaga akan di adakan lagi pada tahun ini. Harap maklum balas terima kasih..

      Delete
    2. Untuk permohonan 1Azam, tuan,puan boleh mengemukakan permohonan di Pejabat Kebajikan Daerah yang berdekatan tempat tinggal.

      Delete
    3. Saya baru bercerai setahun yang lepas...saya juga tidak bekerja..bolehkah saya memohon 1azam utk mesen jahit

      Delete
    4. Untuk maklumat lanjut puan boleh terus berhubung dengan Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang terdekat untuk membuat permohonan bantuan.

      Delete
  4. macam mana nak buat permohonan

    ReplyDelete
  5. Tuan/puan boleh memohon dengan mengambil borang di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berhampiran tempat tinggal tuan/puan. Manakala untuk kawasan daerah Petaling Jaya, tuan/puan boleh menghubungi terus pihak kami untuk sebarang maklumat lanjut di talian :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling
    03-7842 2584/2587
    Pn. Arne Wate

    ReplyDelete
  6. Saye nak tanye...ibu saye seorang ibu tunggal,tinggal di daerah Dungun, Terengganu. Berpendapatan +-rm490 sebulan pencen arwah ayah. Tp,tak pernah dpat bantuan KKM pun.Bolehkah ibu saya memohon program ini?

    ReplyDelete
  7. Permohonan 1 azam boleh dipohon di daerah yang berhampiran dengan tempat tinggal tuan/puan. Sebarang keterangan lanjut tentang bantuan JKM dan 1 Azam sila hubungi:-

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Dungun, JKR 603, Bgn. Perpustakaan Lama, Jln. Tembesu, 23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
    Tel 09-848 1205
    fax 09-848 1613

    ReplyDelete
  8. Saya ade kad oku..tp saye xpernah menerima apa pon jenis bantuan dari JKM..
    Saya suri rumah...rasa2 nye.layak x saye...sblum ni saye pernah cube mohon wang bntuan bulanan..tp,,xlayak..sye xthu ape sebabnye...

    ReplyDelete
  9. Ada 2 jenis bantuan kewangan untuk OKU iaitu

    i) Elaun Pekerja OKU (18 tahun ke atas)
    Syarat Utama :
    - Warganegara
    - Pendapatan bulanan di bawah
    RM1200

    ii)Elaun OKU tidak berkerja
    Syarat Utama :
    - Warganegara
    - Disahkan tidak boleh
    berkerja
    - Umur antara 18 hingga
    60 tahun.

    ReplyDelete
  10. saya ada cadangan untuk kursus mencetak baju .boleh juga tambah-tambahkan lagi pendapatan pada mereka yg ingin menambahkan pendapatan.saya adalah sorang pengajar dlm bidang tersebut dan saya adakan kursus mencetak baju di tempat saya di melaka banyak juga sambutan dari semua lapisan umur jika pihak jkm ingin saya membantu saya sedia membantu pada yg ingin mempelajari teknik mencetak baju dan berminat membuatnya sendiri di rumah. boleh lihat laman web saya di www.cetakbaju.com.my atau hubungi saya 014-363 0062 (kamalrol)

    ReplyDelete
  11. emak saya berumur 57 tahun. bapa saya ada masalah kesihatan, maka tidak berkerja. saya seorang pelajar. pendapatan keluarga kurang dari Rm 700. boleh tak emak saya memohon?
    daerah petaling jaya..

    ReplyDelete
  12. Program 1Azam ini terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    Untuk permohonan bantuan kewangan lain encik/cik boleh datang ke pejabat kami waktu bekerja, untuk permohonan bantuan selain drp 1Azam.

    Atau bleh brhubung di talian :

    Tel : 03-7842 2584 / 2587
    Faks : 03-7842 3190

    Untuk keterangan lanjut.

    ReplyDelete
  13. Saya tinggal di Bandar Tun Husseion Onn, dimanakah Pejabat Kebajikan Masyarakat yang terdekat??

    ReplyDelete
  14. Bandar Tun Hussein Onn adalah terletak dalam kawasan Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Hulu Langat, Untuk pertanyaan dan keterangan lanjut En/ Cik boleh brhubung di :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Hulu Langat, Lot 2-58, Kompleks Hentian Kajang, Jalan Reko, 43000 Kajang, Selangor Darul Ehsan.
    Tel : 03-8737 8007
    Faks : 03-8737 9007

    ReplyDelete
  15. saya tinggal di Sungai Udang, Melaka. Boleh saya tahu dimana Pejabat Kebajikan Masyarakat yg terdekat?

    ReplyDelete
  16. Untuk kawasan Sungai Udang, Encik/Cik boleh berurusan atau keterangan lanjut boleh hubungi :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Alor Gajah, Kompleks Penyayang Alor Gajah, Jalan Lesung Batu, 78000 Alor Gajah, Melaka
    Tel : 06-556 1267
    Faks : 06-556 4134

    ReplyDelete
  17. ada apa2 peluang x untuk golongan belia...

    ReplyDelete
  18. Bagi golongan belia, encik/cik boleh memohon Program Azam Kerja dibawah Jabatan Tenaga Kerja, untuk rujukan sila lawat laman sesawang : http://jtksm.mohr.gov.my atau merujuk ke agensi-agensi lain yang berkaitan.

    ReplyDelete
  19. SAYA WARGA BUKAN BUMIPUTRA ADAKAH SAYA LAYAK UTK APPLY 1AZAM DAN ADAKAH PROGRAM INI ADA IN PENANG

    ReplyDelete
  20. Program 1Azam ini terbuka kpd semua Warganegara Malaysia dan tidak khusus kpd bumiputra sahaja. Untuk makluman sila berhubung di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yg berdekatan dgn tempat tinggal tuan/puan. Juga boleh merujuk di laman sesawang :

    http://www.jkm.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=212&Itemid=554&lang=en

    ReplyDelete
  21. saya bekas tentera usia 55 tahun (tidak berpencen ) sekarang ini ada stall menjual pelbagai goreng di KL. layak ke saya utk mohon bantuan skim ini.

    ReplyDelete
  22. Layak ke saya utk mohon bantuan skim ini. saya bekas tentera usia 55 tahun (tidak berpencen ) sekarang ini ada stall menjual pelbagai goreng di KL.

    Encik boleh mebuat permohonan terus di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Pegawai Boleh dihubungi :
    1. En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    2. En. Rosli
    03-8323 1707

    Encik juga boleh mengambil Borang Permohonan di:

    Jabatan Kebajikan Masyarakat W.P. Kuala Lumpur
    Tingkat 9, Grand Seasons Avenue
    No.72, Jalan Pahang
    53000 Kuala Lumpur

    Tel : 03-26124000/40441188
    Fax: 03-40428185
    Web Site : http://www.jkmwpkl.gov.my/

    ReplyDelete
  23. daerh jempol, NS, nak ambil borang dimna ?

    ReplyDelete
  24. Untuk Daerah jempol, Encik boleh mengambil Borang Permohonan di :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Jempol,
    Di Halaman Kompleks Pejabat Kerajaan,
    72120, Bandar Baru Serting,
    Negeri Sembilan

    Tel : 06-458 1400

    ReplyDelete
  25. hi Pn Arne nama saya parimala arumugam berumur 43 thn emak i berumur 61 dan ayah 67 adakah saya layak untuk memohon saya berminat nak buka car wash

    ReplyDelete
  26. Parimala, Bagi Pakej Azam Niaga, jika bkn penerima bantuan Jabatan, tuan/puan boleh terus memohon di :

    Jabatan Kebajikan Masyarakat
    No 55, Persiaran Perdana,
    Presint 4, 62100 Putrajaya

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:
    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704

    En. Rosli
    03-8323 1707

    Cik Nurshahida
    03-8323 1430

    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Untuk borang permohonan Azam Niaga puan boleh mengambil di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dgn tempat tinggal puan atau utk memohon bantuan kewangan yang lain, tuan/puan boleh terus hadir ke Pejabat Kebajikan Daerah yg berdekatan.

    ReplyDelete
  27. tuan, nampaknya pengendali blog ini sudi dan boleh menjawab soalan dari 1 malaysia, syabas diucapkan

    ReplyDelete
  28. saya pernah memohon 1Azam di rawang..pakej jahitan..dan telah diberitahu permohanan saya lulus dan akan menerima mesin jahit tersebut pada bulan MAC 2012..malangnya setelah setahun lebih tiada apa2 yang sampai kepada tangan saya..

    ReplyDelete
  29. Memandangkan Rawang berada didalam daerah Gombak maka Puan boleh membuat pertanyaan lanjut mengenai perkara tersebut di

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Gombak, G1 & G2, Kompleks Amaniah, Jalan Batu Caves, 68100 Batu Caves, Selangor Darul Ehsan
    03-6185 3931

    ReplyDelete
  30. Sy nak tnya. sy ade kedai makan tp sy x ade bntuan jkm. boleh x sy mohon 1azam ni? sy brniaga dgn suami.

    ReplyDelete
  31. Puan boleh cube memohon dengan mengisi boran 1AZAM dan terus menghantar borang berkenaan ke Kementerian Pembanguna Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Borang boleh diperolehi dari Pejabat Kebajikam Masyarakat Saerah terdekat atau dari laman blog ini, sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  32. saya pernah dapat e-kasih tp skg da xdpt blh kh saya memohon 1AZAM?

    ReplyDelete
  33. Lyna dye, puan boleh terus memohon Pakej Azam Niaga di :

    Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:
    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704

    En. Rosli
    03-8323 1707

    Cik Nurshahida
    03-8323 1430

    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Untuk borang permohonan Azam Niaga puan boleh mengambil di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dgn tempat tinggal puan.

    ReplyDelete
  34. hi saya nak tahu alamat untuk menghantar borang azam niaga saya ambil di grand season avenue tapi security suruh i submit birang kat dato onn is it bangunan daro on i tak berapa asti so pls bagi i alamat saya dari taman maluri kampung pandan ....nisha

    ReplyDelete
  35. ada tak pakej selain daripada yang tercatat di atas?

    ReplyDelete
  36. Parimala, alamat Pejabat Pembangunan Wanita Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur & Putrajaya
    Aras 4, Blok E,
    Kompleks Kerajaan Bukit Perdana,
    Jalan Dato' Onn,
    50515 Kuala Lumpur
    Malaysia

    ReplyDelete
  37. K n E keychain, untuk Azam Niaga pakej yg disediakan hanya yg tertera sahaja.

    Bagi lain-lain maklumat berkenaan Program 1AZAM, tuan/puan boleh merujuk di laman sesawang :

    http://www.kpwkm.gov.my/nkra/1azam

    ReplyDelete
  38. SAYA TINGGAL BUJANG DENGAN ADIK SAYE..
    TIADA KELUARDA.. BOLEH SAYE MOHON UNTUK PERMOHONAN INI ?

    ReplyDelete
  39. SAYA TINGGAL BUJANG DENGAN ADIK SAYE..
    TIADA KELUARDA.. BOLEH SAYE MOHON UNTUK PERMOHONAN INI ?

    Encik/cik boleh mebuat permohonan terus di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Untuk borang permohonan Azam Niaga encik/cik boleh mengambil di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dgn tempat tinggal puan atau di laman blog kami.

    ReplyDelete
  40. suami sya membuat pnternakan ayam kg.. kalau ikut segmen 1azam ia dibawah azam tani.. boleh mohon tak untuk tambah reban or lain2 keperluan..

    ReplyDelete
  41. suami saya bercadang nak berniaga bermula pada bulan puasa ni..

    kalau hantar borang sekarang, ada peluang tak dapat bantuan sebelum puasa?

    TQ

    ReplyDelete
  42. Program Azam Tani adalah di bawah Program Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani (MOA) dan semua Jabatan dibawah kementerian.

    Untuk maklumat dan pertanyaan lanjut, puan boleh berhubung atau merujuk di laman sesawang :

    http://www.moa.gov.my/

    ReplyDelete
  43. Nurul Nadia Zailan, puan boleh membuat permohonan AZAM Niaga terus di
    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Untuk syarat kelayakan dan kelulusan bergantung kepada pihak Kementerian, untuk pertanyaan lanjut puan boleh hubungi ditalian yg tertera diatas.

    ReplyDelete
  44. Kalau d kawasan Kota Kinabalu dan Kota Belud ni pula d mana bole memohon?...

    ReplyDelete
  45. Bagi kawasan Kota Kinabalu & Kota Belud, tuan/puan boleh membuat permohonan atau pertanyaan lanjut di:

    Pejabat Perkhidmatan Kebajikan Am Bahagian Kota Kinabalu, Tingkat 1, Blok B, Lot 109 & 110, Wisma MUIS, 88999 Kota Kinabalu, Sabah

    Tel : 088-254 648

    ReplyDelete
  46. tumpang tanya untuk permohonan 1 azam selain drpd kad pengenalan dokumen apakah lagi yg diperlukan contoh seperti lesen perniagaan atau surat sokongan diperlukan atau tidak?jikalau ada terdiri dari golongan ahli belia yg telah berniaga layakkkah memohon untuk menambahkan lg modal pendapatan?

    ReplyDelete
  47. Untuk permohonan AZAM Niaga, tuan/puan hanya perlu mengemukakan borang permohonan beserta gambar pasport sahaja dan tidak memerlukan apa-apa sokongan, yang mana borang permohonan boleh didapati di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dengan tempat tinggal.

    Permohonan mestilah mengikut syarat-syarat yg ditetapkan iaitu terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    Dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, tuan/puan boleh memohon atau untuk sebarang maklumat lanjut boleh merujuk di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    ReplyDelete
  48. ibu saya seorang ibu tunggal dan tidak bekerja. macam mana saya hendak memohon untuk ibu saya utk di kawasan kuching sarawak.

    ReplyDelete
  49. Soulock :

    Untuk permohonan atau sebarang maklumat lanjut bagi kawasan Kuching tuan/puan boleh menghubungi di :

    Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Kuching, wisma Kebajikan,
    Lot 4273, Blok 14, Jalan Siol Kanan,
    93050 Kuching Sarawak

    Tel : 082-444826 / 448534 / 444251 / 449386
    Fax : 082-448037

    http://www.welfare.sarawak.gov.my/

    ReplyDelete
  50. Untuk Pakej Jahitan.. Sewing Kit tu dalam bentuk ape?

    ReplyDelete
  51. Assalam...
    borang nie ade x disediakan di JKM daerah pontian.

    ReplyDelete
  52. Abd Raof Norzalina, pihak kami memohon maaf kerana tidak mempunyai maklumat yg tepat berkenaan pakej tersebut. Semua peralatan itu diuruskan oleh pihak Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat (KPWKM) dan dihantar terus ke kepada klien penerima.

    ReplyDelete
  53. Taufik Noh, encik boleh mengambil borang permohonan AZAM Niaga ini di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dgn tempat tinggal termasuklah di JKM Daerah Pontian.

    ReplyDelete
  54. Di penang nak pergi kat mana?

    ReplyDelete
  55. Mohd Jasmin, encik boleh berurusan di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dengan tempat tinggal encik.

    Untuk borang permohonan encik boleh mengambil di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah.

    ReplyDelete
  56. ibu saya menjalan kan perniagaan kerisik dan tempeyek secara kecil-kecilan...setiap bulan ibu saya mendapat tempahan kerisik dalam 30-40kg...permintaan akan meningkat untuk semasa musim perayaan...ibu saye tiada peralatan yg khusus untuk membuat kerisik dlam jumlah yg besar...ayah saya tiada poekerjaan tetap...n mempuyai masalah kesihatan...pendapatan kasar rm550-rm 750 bulan....tinggal di bagan datoh perak....

    boleh toleh reply jawapan kat email..
    shahida.isa@gmail.com

    ReplyDelete
  57. Shahida Isa,
    Puan boleh mengemukakan permohonan untuk Bantuan Geran Pelancaran, dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan. Bagi kawasan bagan datoh, puan boleh berurusan di :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Hilir Perak, Lot 176 & 177, Jalan Intan 3, Bandar Baru, 36000 Teluk Intan,Perak
    Tel : 05-622 1986

    Manakala untuk permohonan Program AZAM Niaga, dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berhampiran dengan tempat tinggal puan.

    ReplyDelete
  58. kakak saya oku fizikal bercadang ingin tinggal dengan saya di batu gajah jika boleh diterima untuk membuat permohonan ini..saya suri rumah..kami bercadang membuat perniagsn cendol .dimanakah tempat untuk memohonnya.terima kasih

    ReplyDelete
  59. Tuan/puan boleh mengemukakan permohonan di Pejabat Kebajikan Masyarakat yang terdekat dan bagi kawasan Batu Gajah, tuan/puan boleh berurusan di :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Kinta,
    No.111-113, Bangunan Persatuan Hock Kean,
    Jalan Sultan Yusuff,
    30000 Ipoh, Perak Darul Ridzuan
    Tel : 05-241 8860

    Manakala untuk permohonan Program AZAM Niaga, dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berhampiran dengan tempat tinggal puan.

    ReplyDelete
  60. Slm & slmt pg. Sya skrng bka prniagaan grai psng grng n ABC bgaimna cra utk mmhon. Sya tnggl di daerh Mrg Trg. Untk pngthuan phk tuan/puan ibu mrtua sya client JKM ktgri wrga emas adkh saya prlu memohn datas nma ibu sya @ nama sya? Tlg hntr almat pjb pmbngnn wnita daerh sya. TQ

    ReplyDelete
  61. Ida Rohana,

    Wslm, untuk permohonan, puan boleh memohon atas nama ibu mertua kerana keutamaan diberikan kepada penerima bantuan JKM dan puan boleh mengemukakan permohonan di :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Marang,
    21600 Marang, Terengganu
    Tel : 09-618 2350

    Atau untuk pertanyaan dan maklumat lanjut, puan boleh menghubungi atau terus ke Pejabat berkenaan.

    ReplyDelete
  62. Salam..saya seorang surirumah yang pernah bekerja dan seorang bankruptcy. boleh ke saya memohon? Saya tinggal di Ukay Perdana, Ampang Selangor. Tq

    ReplyDelete
  63. Wsalam, (saya seorang surirumah yang pernah bekerja dan seorang bankruptcy).

    Puan boleh mengemukakan permohonan AZAM Niaga, dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan. Bagi kawasan bagan datoh, puan boleh berurusan di :

    Dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  64. Saya seorang bankruptcy & tidak ada pekerjaan tetap.Sepanjang puasa ini saya berniaga tahu bakar & otak-otak di pasar juadah Taman Melawati.Saya berhasrat ingin meneruskan perniagaan ini sebagai pekerjaan tetap saya. Apakah syarat & kiteria yang diperlukan untuk memohan bantuan 1AZAM.- Sham email:brosham88@yahoo.com

    ReplyDelete
  65. Brosham, encik boleh mengemukakan permohonan AZAM Niaga, dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan, dimana kriteria utama Program 1Azam ini terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    Dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, encik boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  66. Salam,
    Ayah saya pesara tentera tidak berpencen, sekarang hanya ambil upah menoreh getah (tidak lama lagi pokok getah akan ditebang tuan tanah).
    Ibu tidak bekerja, masih mempunyai anak yg bersekolah. Ayah pernah berniaga Burger dahulu.
    Boleh x, ayah saya memohon bantuan ini (pakej Burger).

    Pesara tentera tidak berpencen
    Kuala Ketil, Kedah.

    ReplyDelete
  67. Shahz88, encik boleh mengemukakan permohonan AZAM Niaga, dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan, dimana kriteria utama Program 1Azam ini terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    Dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, encik boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  68. bekas penagih boleh mohon 1azam tak

    ReplyDelete
  69. Tuan/Puan Anonymous,individu yang merupakan klien JKM atau bukan klien JKM (OKU, warga emas atau ibu tunggal) layak memohon Program 1AZAM. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  70. salam encik, saya baru mula membuka perniagaan kiosk, dan perlukan modal pusingan layak ka saya utk membuat permohonan 1 azam.

    ReplyDelete
  71. Tuan/Puan Alidon's, adalah dimaklumkan bahawa 1AZAM membekalkan peralatan bagi memulakan perniagaan dan tidak menyediakan modal pusingan. Terima kasih di atas pertanyaan tuan/puan.

    ReplyDelete
  72. Salam aidilfitri
    Saya mempunyai anak OKU yg berdaftar dgn JKM dan saya penerima bantuan OKU terlantar. Nak tahu mane satu yg jadi klien JKM? Saya sebagai penerima atau anak saya? Dan berapa lama proses permohonan 1azam nie?

    ReplyDelete
  73. Fie Doz, tuan/puan adalah klien JKM kerana sebagai penerima bantuan. Anak tuan/puan juga adalah klien JKM kerana telah berdaftar kad OKU dengan JKM. Tempoh proses permohonan 1AZAM ialah 2 Bulan dan kelulusan permohonan adalah diperingkat Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

    ReplyDelete
  74. salam..

    saya bakal ibu tunggal (dlm proses cerai).. tp dduk berasingan dgn suami sdah 1 tahun.. saya tidak bekerja dan mempunyai tanggungan (anak2).. sy hanya mempunyai pndapatan yg tidak tetap melalui perniagaan online saja.. boleh ke saya mohon bantuan ni? klu boleh.. di mana saya hendak berurusan kalau di klang, selangor..

    ReplyDelete
  75. Bagi daerah klang, Puan boleh berurusan di Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Klang, Tingkat 1, Sayap Kanan, Wisma Persekutuan Klang, Bandar Baru Klang, 41150, Klang, Selangor Darul Ehsan.
    Tel : 03-3341 3703

    Kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan, dimana kriteria utama Program 1Azam ini terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    Dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Pegawai Boleh dihubungi :
    1. En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    2. En. Rosli
    03-8323 1707

    ReplyDelete
  76. saya merupakan suri rumah tangga, manakala suami saya penjawat awam yang bergaji tidak melebihi rm2500, boleh kah saya memohon.

    ReplyDelete
  77. saya merupakan suri rumah tangga, manakala suami saya penjawat awam yang bergaji tidak melebihi rm2500, boleh kah saya memohon.

    ReplyDelete
  78. Nana mini, Puan boleh mengemukakan permohonan AZAM Niaga, dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan, dimana kriteria utama Program 1Azam ini terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    Dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  79. Sy bniaga kek hntar di kedai2 dan menerima tempahan di rumah..kalau sy nk memohon bantuan peralatan kek blh ke..?sy bukan menerima bantuan dr jkm..sy duduk pendang,kedah

    ReplyDelete
  80. Tuan/puan, kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.Dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan.

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, tuan/puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  81. saya surirumah tapi ada kemahiran menjahit..pendapatan suami rm800 sebulan. layak tak saya utkmemohon 1Azam niaga pakej jahitan?

    ReplyDelete
  82. Puan,

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  83. Sya penjawat awam,tapi pemegang kad oku..saya juga ada membuat perniagaan sampingan..iaitu dalam bakeri..sy layak memohon x?

    ReplyDelete
  84. Mikaeel Hanafi,

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, tuan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:

    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  85. untk tanaman cendawan plak bgaimana?daerah kedah.jitra.mcm mana cranya utk mmohon.

    ReplyDelete
  86. Ayah saya warga emas yang menerima bantuan JKM. Boleh ke saya yang mengambil borang permohonan azam niaga dan menjawab soalan temuduga?

    ReplyDelete
  87. Tuan,
    Bagi tanaman cendawan ia memang tiada dalam pakej AZAM Niaga kerana ia adalah berkonsepkan tanaman pertanian.
    Memang ada program AZAM Tani tetapi ia di bawah Jabatan Pertanian.
    Untuk sebarang pertanyaan, tuan boleh terus menghubungi Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah di mana tuan tinggal.Pihak kami ada menyediakan senarai alamat dan nombor telefon untuk dihubungi di ruangan "DIREKTORI" di atas.
    Terima kasih di atas pertanyaan.

    ReplyDelete
  88. Tuan,

    AZAM Niaga memang ditawarkan kepada klien JKM dan juga bukan klien JKM.
    Tuan/Puan sendiri boleh cuba memohon.
    Untuk makluman tuan/puan, proses permohonan dan temuduga dilakukan oleh pihak Kementerian Pembangunan Wanita & Keluarga sendiri.
    Sebarang pertanyaan, tuan/puan boleh terus menghubungi pihak Kementerian.

    Terima kasih di atas pertanyaan tuan/puan.

    ReplyDelete
  89. assalamualaikum... saya ingin bertanya.. puan saya ingin menambah pendapatan keluarga yang mana saya seorang yang shaja yang menyara keluarga... dengan 3 org anak yang masih bersekolah.. sya ingin dptkan modal untuk membeli mesin pengadun kuih dan juga oven serta kelengkapan membuat kuih... boleh kaah saya meminta bantuan dari jkm... saya betul2 berharap agar saya boleh dptkan kelengkapan tersebut untuk saya memulakan perniaagaan kecil sya

    ReplyDelete
  90. saya seorang perniaga dan tidak pernah ambil mana-man pinjaman dan bantuan kewangan.saya bukan ahli jkm tetapi anak saya mempunyai kad oku dari jkm..layakkah jika saya hendak buat permohonanan membeli 2 buah mesin photostat.dan dimana untuk saya buat permohonana jika layak utk kawasan kepala batas penang?

    ReplyDelete
  91. Wslm,

    Bagi mendapatkan kelengkapan untuk membuat kuih, tuan, puan boleh memohon Pakej yang disediakan dibawah Program 1AZAM.

    Kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.Dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan.

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, tuan/puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:

    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  92. Burn vgmc,

    Dibawah Program 1AZAM, encik hanya boleh memohon pakej-pakej yang telah ditetapkan seperti yang tertera.

    Untuk maklumat lanjut berkenaan permohonan bantuan lain, bagi kawasan kepala batas encik boleh berhubung terus di :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Seberang Prai Utara
    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Seberang Prai Utara, Aras 3, Zon A, Wisma Persekutuan, Jalan Bertam, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang
    Tel : 04-45758715/716 Faks : 04-5758710

    ReplyDelete
  93. Salam. Sya ada buat permohonan untuk program azam tani ini. Sya dah hantar borang bulan lepas? Bolehkah saya tau status sya dah lulus ke belum lagi. Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  94. Pihak kami perlu membuat semakan terlebih dahulu. Kami ingin memohon maklumat tuan/puan bagi tujuan semakan. Atau, tuan/puan boleh menghubungi Pn. Mazni di talian : 03-7842 2584 / 2587

    ReplyDelete
  95. Sukacita dimaklumkan JKM hanya memproses permohonan AZAM Kerja. AZAM Tani diuruskan oleh Jabatan Pertanian.

    Mengikut prosidur, sekiranya JKM menerima sebarang borang permohonan AZAM Tani kami akan mengajukan borang permohonan AZAM Tani ke Jabatan Pertanian untuk proses selanjutnya.

    Sebarang pertanyaan bagi Program AZAM Kerja/1AZAM boleh terus menghubungi Puan Mazni (Pegawai Unit Pembangunan Komuniti, Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling).

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  96. salam ibu saya warga emas.. menerima pencen (suami) boleh tak memohon untuk 1 azam ni

    ReplyDelete
  97. Zan Khairul,
    Wsalam

    Kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM. Dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan.

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, tuan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:

    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  98. AZAM Kerja atau dikenali sebagai 1 AZAM merupakan inisiatif kerajaan untuk membantu mereka yang ingin memulakan perniagaan. Banyak pakej perniagaan disediakan dan ia adalah PERCUMA.

    Tawaran dibuka kepada golongan warga emas, ibu tunggal dan OKU yang merupakan klien JKM.

    Permohonan juga boleh dibuat oleh mereka yang bukan merupakan klien JKM. Tetapi, borang permohonan mesti terus dihantar ke:

    Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
    No 55,Persiaran Perdana,Presint 4,
    62100 Putrajaya.

    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000


    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:

    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Setiap borang permohonan yang sampai ke Kementerian akan diproses dan pemohon yang layak akan dihubungi oleh pihak Kementerian sendiri bagi proses temuduga.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  99. Salam.. Sy nak tanya layak tak sy utk mohon jika :

    - sy seorg suri rumah
    - suami gaji rm1,800 tp byk hutang perlu byr bulan2 pon tak cukup..

    Sy ingin mohon PAKEJ URUTAN, kalau PAKEJ HOMESPA ada tak?

    Terima kasih

    ReplyDelete
  100. Puan, tiada halangan untuk memohon. Setiap permohonan akan diteliti dan diproses oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Pemohon yang layak untuk ditemuduga akan dihubungi oleh pihak kementerian.

    Pakej yang ditawarkan adalah seperti jadual di atas.

    ReplyDelete
  101. Selamat malam.
    Saya seorang ibu tunggal juga yang sedang berkerja dgn gaji 1600 dan ada dua anak bersama ibu saya yang tidak berkerja. Saya ingin menambah pendapatan saya untuk keluarga. Ada hutang hendak bayar. Boleh saya memohon azam satu malaysia?

    ReplyDelete
  102. Boleh puan, segeralah memohon. Puan akan dihubungi oleh pihak Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sekiranya layak ke proses temuduga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih untuk balas. Saya akan mencuba..

      Delete
  103. sy seorang surirumah..suami kerja kilang mempunyai 5 orang anak..bolehkah sy memohon

    ReplyDelete
  104. Puan, setiap permohonan akan diproses oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Pemohon akan dihubungi oleh Kementerian sekiranya la
    yak mrnghadiri proses temuduga.

    ReplyDelete
  105. Asalammualaikum saya nak komen sikit kenapa azam satu Malaysia beri bantuan car wash tp tidak bg tempat untuk buka car wash sehinga mengangu kententeraman rumah saya kalau Dah bg bantuan bg la tapak sekali ini tidak dpn rumah saya pulak di buka car wash saya harap pihak azam bukak la fikiran jangan nak memberi tapi tidak fikir pasal orang lain

    ReplyDelete
  106. 1AZAM adalah bertujuan membantu golongan yang kurang berkemampuan untuk berdikari memandangkan terdapat banyak permintaan daripada orang awam memohon agar mereka dibantu untuk memulakan sesuatu perniagaan.
    Pakej yang ditawarkan diharap dapat membantu sesebuah keluarga menjana ekonomi. Pemohon adalah bertanggungjawab untuk mematuhi peraturan dan kehendak undang-undang contohnya peraturan yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan.

    ReplyDelete
  107. Pihak berkuasa mcm mana sedang kan buat laporan tp tidak membuat tindakan saya pelik kenapa memberi bantuan tetapi tidak pantau dimanakah pihak yang menerima bantuan hendak melakukan perniagaan saya amat tidak berpuas hati sbb di hadapan rumah saya di buka car wash

    ReplyDelete
  108. Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling telah membuat semakan senarai pemohon 1AZAM yang diproses oleh pejabat ini, dan mendapati bahawa tiada sebarang permohonan Pakej Car Wash telah diuruskan.

    Walau bagaimanapun, terdapat permohonan yang terus dihantar oleh pemohon ke Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat yang mana ianya tidak diketahui oleh pejabat kami.

    Sehubungan dengan itu, aduan berkenaan premis perniagaan boleh dibuat terus kepada Majlis Daerah / Perbandaran / Bandaraya berdekatan.

    Tuan boleh email ke jkmpetaling@selangor.gov.my alamat lengkap car wash berkenaan bagi tujuan semakan selanjutnya.

    Terima kasih di atas maklumbalas tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aslkm pihak azam saya sudah membuat aduan di dewan bandaraya Kuala lumpur untuk pengetahuan pihak azam ini alamat carwash yang saya maksud kan lot 508 jalan kelapa gading segambut bahagia 52100 Kuala Lumpur saya amat tidak berpuas hati dengan pihak car wash sehinga dia merosak kan kenderaan saya.saya berharap pihak azam memandang serious tentang pekara ini

      Delete
  109. Tk krn kesabaran anda. Sy penerima bantuan dan bekerja. Masalah sy, jkm petaling jauh n sy pakai public transport, n mintak cuti kene potong gaji. Bole sy poskan aje?

    ReplyDelete
  110. Tuan/Puan,

    Tiada halangan untuk menghantar borang 1AZAM melalui pos.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum.. sy berumur 59 tahun. membuat makanan packing dan dihantar ke Petronas dan hospital.. sy ingin memohon bantuan untuk mengembangkan perniagaan ini. Sy juga ingin berniaga secara bergerak dengan kenderaan "pick up" dan boleh sy bawa kemana-mana ada event. Boleh ke sy memohon bantuan dan dana/geran yang macamana boleh sy pohon.

    ReplyDelete
  112. Tuan/Puan, boleh cuba memohon 1AZAM sekiranya memenuhi syarat yang telah dinyatakan dengan mengisi borang yang disediakan. Borang berkenaan perlu terus dihantar ke Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat.

    Sekian, terima kasih atas pertanyaan.

    ReplyDelete
  113. Wslm, pihak kami akan mengajukan aduan tuan/puan ke JKM Kuala Lumpur memandangkan kes ini berada dalam kawasan K.L. Tuan.puan juga boleh berhubung terus dengan pihak JKM K.L di :

    JKMN Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
    Jabatan Kebajikan Masyarakat W.P. Kuala Lumpur
    Tingkat 9, Grand Seasons Avenue
    No.72, Jalan Pahang
    53000 Kuala Lumpur
    Tel : 03-26124000/40441188
    Fax: 03-40428185
    Laman Web: http://www.jkmwpkl.gov.my/

    ReplyDelete
  114. cik aziyati..
    slm,ayh sy org oku yg bkrja dgn kerajaan, masih layak utk mohon azam niaga x?

    ReplyDelete
  115. en.husin..
    slm,sy bercadang nk jual lai chi kang..
    kalau ambil program abc tp jual lai chi kang boleh ke? peralatan abc yg diberi juga boleh digunakan utk jual lai chi kang..jika tdk boleh..dimana sy boleh minta bantuan utk dptkn kedai bergerak..tq

    ReplyDelete
  116. cik aziyati, wsalam

    Kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM. Dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan.

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, cik boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:

    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Atau di JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  117. ASSALAMUALAIKUM..SAYA TINGGAL DI LEMBAH JAYA AMPANG..DIMANA SAYA PERLU HANTAR BORANG TERSEBUT?

    ReplyDelete
  118. Misz Ge, Wsalam.. Untuk kawasan Lembah Jaya Ampang bagi permohonan atau sebarang pertanyaan, puan boleh berhubung terus JKM K.L di :

    JKMN Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
    Jabatan Kebajikan Masyarakat W.P. Kuala Lumpur
    Tingkat 9, Grand Seasons Avenue
    No.72, Jalan Pahang
    53000 Kuala Lumpur
    Tel : 03-26124000/40441188
    Fax: 03-40428185
    Laman Web: http://www.jkmwpkl.gov.my/

    Permohonan mestilah mengikut syarat-syarat yg ditetapkan iaitu terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.

    Dan jika bukan Penerima Bantuan JKM, tuan/puan boleh memohon atau untuk sebarang maklumat lanjut boleh merujuk di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut puan boleh menghubungi di talian:
    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    Atau melalui JABATAN PEMBANGUNAN WANITA (JPW) yang berdekatan.

    ReplyDelete
  119. En. Hussin, wsalam...
    Pihak kami tidak dapat memberi sebarang kepastian kerana setiap permohonan diproses oleh pihak kementerian, walau bagaimanapun tuan boleh memohon terus dengan KPWKL dan untuk sebarang pertanyaan tuan boleh kemukakan semasa sesi temuduga.

    ReplyDelete
  120. Kalau di taman ehsan kepong di mana JKM yg terdekat?

    ReplyDelete
  121. Bagi kawasan Taman Ehsan Kepong, tuan/puan boleh berurusan dengan
    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Gombak, G1 & G2, Kompleks Amaniah, Jalan Batu Caves, 68100 Batu Caves, Selangor Darul Ehsan
    Tel : 03-6185 3931 Faks : 03-6185 0112

    ReplyDelete
  122. Aslkm pihak azam saya ingin bertanya di hadapan pintu rumah anda bole atau tidak saya ingin membuka pusat mencuci kenderaan??????.........tolong balas jangan mendiamkan diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pihak azam satu Malaysia mendiamkan diri dengan pertanyaan saya

      Delete
  123. Untuk makluman tuan 1Azam diberikan bertujuan menyediakan peluang pekerjaan kepada golongan rakyat Malaysia miskin tegar dan miskin, menambah pendapatan sehingga melebihi had garis kemiskinan yang ditetapkan iaitu RM760 sebulan bagi miskin dan di bawah RM2300 sebulan bagi golongan berpendapatan rendah.
    4 (empat) peluang menambah pendapatan dikenalpasti:
    • Penempatan pekerjaan
    • Perniagaan kecil-kecilan
    • Penyediaan perkhidmatan
    • Pertanian

    Ianya tidak tertakluk kepada mana-mana kelulusan tempat atau lesen perniagaan yang ingin tuan jalankan.

    Sehubungan dengan itu, aduan berkenaan premis perniagaan boleh dibuat terus kepada Majlis Daerah / Perbandaran / Bandaraya berdekatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bermakna bole la saya membuka pusat mencuci kenderaan di hadapan pintu rumah anda atau pun di hadapan pintu pejabat tempat anda begitu

      Delete
  124. Salam Tuan, saya dan kawan-kawan mempunyai berbagai jenis perniagaan seperti, Hotel, Kopitiam, Chinese Muslim Restaurant, Sewa kereta, Cuci Kereta, Kedai Buku & Fotostet, Kedai aksesori Komputer Bisnes Online (aksesori wanita).. di Kawasan Batu Pahat, Johor. kami berminat menjadi vendor kepada Azam Kerja & Azam Niaga.. Apa perlu kami buat? Bagaimana prosedur yang perlu kami ambil?

    EmyOthman
    0137028978

    ReplyDelete
  125. Wsalam Emy Othman, bagi mendapatkan maklumat berkenaan prosedur untuk menjadi salah satu pembekal untuk Program 1AZAM, puan boleh membuat pertanyaan terus di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    ReplyDelete
  126. Ade x twaran untuk pniaga blasan thun yg berazam ingin memulakn prniagaan sndiri

    ReplyDelete
  127. Encik bdak bervisi,

    Kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.Dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan.

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, tuan/puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tuan/puan boleh menghubungi di talian:

    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    ReplyDelete
  128. Untuk 2014 ni masih ada ka program 1azam niaga ni?
    Saya di banting.. ingin mohon utk ibu saudara

    ReplyDelete
  129. Tuan/Puan Kas Milea,

    Setakat ini kami belum menerima arahan dari Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat untuk permohonan baru 1AZAM bagi tahun 2014.
    Kami akan membuat hebahan di laman ini sekiranya ada maklumat terkini.

    Terima kasih di atas pertanyaan.

    ReplyDelete
  130. Salam Tuan, boleh beri alamat JKM yang berhampiran dengan tempat saya Peringgit Melaka. Terima kasih...

    ReplyDelete
  131. Wsalam Alya Nabila, bagi kawasan peringgit puan boleh berurusan dengan JKM Melaka Tengah yang beralamat :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Melaka Tengah
    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Melaka Tengah, No.36-1, Jalan KC 1, Kota Cemerlang 75450 Ayer Keroh, Melaka
    Tel : 06-232 4797 Faks : 06-231 8867

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum.. Syhwndak bertanya sy bukanlah penerima jkm.. Tp sy adalah wanita surirumah yg berkerja sbg homemade kek, coklat.. sy ingin memperluaskan lg bisnes sy tp kurang modal utk membeli peralatan sperti oven industri. Bolehkah sy mwminta bantuan 1 azam niaga. Sy tinggal di seberang jaya pulau pinang.

    ReplyDelete
  133. Wslm, Nuraini Mat Idris

    Kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM.Dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan.

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut puan boleh menghubungi di talian:

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Seberang Prai Tengah,
    Tingkat 2, Wisma Hock Teik, No. 1778, Jalan Ciku, 14000 Bukit Mertajam
    Tel : 04-538 2584 Faks : 04-538 3670

    ReplyDelete
  134. salam..sy da ambik borang di jkm grand season tok nenek sy.nenek sy penerima bantuan jkm.kemudian boleh ke sy fotostat borang then submit atas nama sy,tp sy bukan penerima jkm.boleh ke sy memohon.dan borang sy kene hantar ke jkm juga ke.dan sy nak tnye tentang carwash.tapak,sumber air,sumber elektrik dan bumbung tidal tersedia ke.atau kite kena cr sendiri.mcm mane nak buka carwash di kawasan flat.

    ReplyDelete
  135. Wslm Noorfizura Zamri, kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM dan sebaik-baiknya permohonan mestilah atas nama penerima itu sendiri.

    Manakala jika puan berminat untuk memohon atas nama puan, permohonan hendaklah dikemukakan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut tentang carwash puan boleh menghubungi di talian:
    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415
    24 January 2014 08:59

    ReplyDelete
  136. saya nk tanya jika saya bkn seorang ibu tunggal atau oku bole x sy memohon...sbb kami mmg kekurangan perbelanjaan setiap bulan..

    ReplyDelete
  137. saya nk tanya jika saya bkn seorang ibu tunggal atau oku bole x sy memohon...sbb kami mmg kekurangan perbelanjaan setiap bulan..

    ReplyDelete
  138. Nor Anisah,

    Kriteria utama Program 1Azam ini adalah terbuka kpd kategori OKU, Ibu Tunggal dan Warga Emas yang menjadi Klien JKM atau Klien yang menerima bantuan kewangan dari JKM. Dimana kelulusan bantuan bergantung kepada kriteria dan kelayakan yang telah ditetapkan.

    Jika bukan Penerima Bantuan JKM, puan boleh mengemukakan permohonan terus di :

    Kementerian Pembangunan Wanita,
    Keluarga dan Masyarakat
    No 55,
    Persiaran Perdana Presint 4,
    62100 Putrajaya.
    MALAYSIA.
    Tel: 03-8323 1000
    Faks: 03-8323 2000
    http://www.kpwkm.gov.my

    Utk pengesahan dan maklumat lanjut puan boleh menghubungi di talian:

    En. Mohd Firdaus
    03-8323 1704
    En. Rosli
    03-8323 1707
    Cik Nurshahida
    03-8323 1430
    Elya Ayuni
    03-8323 1415

    ReplyDelete
  139. salam,saya nak bertanya,selain pakej itu adakah pakej lain?ternakan seperti ikan sangkar ataupun lembu.saya oku yang lumpuh tgn kiri hanya mampu untuk buat atau usahakan yang melibatkan jangka pnjang dan pntauan yg flexible.adakah jkm atau kerajaan dapatbantu?harap sms sy untuk jawapantrima kasih, 0196301701

    ReplyDelete
  140. Raihanah Rusdi,

    Wslm,
    Untuk makluman puan Program 1AZAM adalah dikendalikan oleh KPWKM dan pakej-pakej yang ditawarkan adalah seperti yang tertera. Manakala pakej yang melibatkan pertanian atau ternakan adalah dibawah Program AZAM TANI, oleh itu untuk maklumat atau pertanyaan lebih lanjut puan boleh berhubung atau merujuk di laman sesawang :

    Program Azam Tani adalah di bawah Program Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani (MOA) dan semua Jabatan dibawah kementerian.

    http://www.moa.gov.my/

    ReplyDelete
  141. Salam..sy nk bertanya... sy bukan ibu tungaal atau oku.. boleh kah sy memohon. Skrg sy sudah ada perniagaan kecil kecilan frozen food tp masih ditahap bawah krana kekurangan modal. Mcmane kl sy nk apply 1 azam? Sy tinggal di kawasan kepong, k.l. harap dpt membantu. -Nana

    ReplyDelete
  142. Salam..sy nk bertanya... sy bukan ibu tungaal atau oku.. boleh kah sy memohon. Skrg sy sudah ada perniagaan kecil kecilan frozen food tp masih ditahap bawah krana kekurangan modal. Mcmane kl sy nk apply 1 azam? Sy tinggal di kawasan kepong, k.l. harap dpt membantu. -Nana

    ReplyDelete
  143. Mazhizana Mansor,

    Wslm, untuk makluman puan,Program 1Azam ini dulu dibuka untuk penerima bantuan di JKM.Buat masa ini permohonan Program 1Azam telah ditutup.namun Puan boleh merujuk permasalah ini kepada Lembaga Zakat dan ICU Jabatan Perdana Menteri.Selain itu juga Puan boleh membuat permohonan di TEKUN dan Amanah Ikhtiar bagi bantuan kewangan untuk menampung kos perniagaan.

    ReplyDelete
  144. saya pernah memohon 1AZAM tetapi saya sudah bertukar no tel, perlu ke saya updatekan maklumat no tel saya n bagaimana caranya?

    ReplyDelete
  145. Fashionnista,

    Wslm, untuk makluman puan,Program 1Azam ini dulu dibuka untuk penerima bantuan di JKM.Buat masa ini permohonan Program 1Azam telah ditutup.namun Puan boleh merujuk permasalah ini kepada Pejabat Kebajikan Masyrakat yang terdekat untuk sebarang maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  146. BAIMANA CARA NAK NO TELIPON DAERAH KUANTAN

    ReplyDelete
  147. Azwane Najib,

    Cik boleh berhubung terus ditalian :

    Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Kuantan,
    Bangunan Penyayang, Jalan Pintasan Indra Mahkota,
    Kg. Tiram, 25050 Kuantan,
    Pahang Darul Makmur

    Tel : 09-572 4220/1/3 Faks : 09-572 4222

    ReplyDelete
  148. Assalamualaikum...
    Saya ingin bertanya berkaitan 1 azam...ada tak bantuan berkaitan ROTI CANAI...jika ada bagaimana caranya...

    ReplyDelete
  149. Waalaikumsalam. Adakah tuan/puan berdaftar dengan eKasih? Jika belum sila ke Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (ICU JPM) di kawasan tuan/puan. Seandainya tuan/puan didapati tergolong dalam Miskin atau Miskin Tegar, tuan/puan boleh dipertimbangkan program 1Azam.

    ReplyDelete
  150. Salam,saya ingin bertanya,anak saya ada kad oku,bolehkah saya membuat permohonan 1 azam untuk menambahkan pendapatamn untuk membiayai kos pelajaran anak saya

    ReplyDelete
  151. noraznira ramlan, wslm.

    Adakah tuan/puan berdaftar dengan eKasih? Jika belum sila ke Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (ICU JPM) di kawasan tuan/puan. Seandainya tuan/puan didapati tergolong dalam Miskin atau Miskin Tegar, tuan/puan boleh dipertimbangkan program 1Azam.

    Pada masa yang sama puan boleh terus memohon atau terus menghubungi Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dengan tempat tinggal puan jika ada sebarang pertanyaan lanjut.

    ReplyDelete
  152. Saya abdul rashid...saya ada menjalankan perniagaan membaiki motosikal...saya hanya menyewa kedai untuk perniagaan saya ...kalau saya ingin memohon bantuan peralatan mesin untuk kedai motosikal boleh ke..adakah saya layak memohon..

    ReplyDelete
  153. Abdul Rashid,

    Untuk permohonan Azam Niaga, pakej yg disediakan hanya yg tertera sahaja.

    Bagi lain-lain maklumat berkenaan Program 1AZAM, tuan boleh merujuk di laman sesawang :

    http://www.kpwkm.gov.my/nkra/1azam

    ReplyDelete
  154. Progrm 1azam mesh Ada lagi ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk permohonan puan mestilah berdaftar dengan eKasih? Jika belum sila ke Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (ICU JPM) di kawasan tuan/puan. Seandainya tuan/puan didapati tergolong dalam Miskin atau Miskin Tegar, tuan/puan boleh dipertimbangkan program 1Azam.

      Pada masa yang sama puan boleh terus memohon atau terus menghubungi Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dengan tempat tinggal puan jika ada sebarang pertanyaan lanjut.

      Delete
  155. Assalamualaikum tuan/puan...
    saya merupakan oku yg sedang menjalankan perniagaan kecil-kecilan. boleh pihak tuan /puan bantu saya untuk mencari tapak niaga di mana-mana universiti @ mana-mana tempat yang murah sewa bulanan nye. saya sedang memohon tapak di UM bangsar. rumah saya di rawang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan boleh terus menghubungi Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah yang berdekatan dengan tempat tinggal tuan jika ada sebarang pertanyaan lanjut.

      Delete
  156. Saya telah memohon untuk mengikuti program 1azam niaga pada awal tahun 2015 tetapi sehingga kini tiada sebarang khabar berita...
    Apakah saya tidak layak untuk mengkuti program ini...
    Mohon kepada yg berwajib bantu lah saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik boleh hadir ke pejabat kami untuk membuat semakan atau terus berhubung ditalian yang tertera :

      03-7842 2584 / 2587

      Delete
  157. Bagaimana nak dapatkan saluran yang betul untuk dapat mengemukakan Permohonan melalui 1 azam cawangan kota kinabalu sabah
    Saya dah contact jabatan kebajikan masyrakat daerah kk sabah tapi mereka tiada program 1azam dan mereka hanya sarankan berhubung pada jabatan pertanian.

    ReplyDelete
  158. Saya berumur 43thn,menjaga seorg ibu & tiada pekerjaan ..jika saya ingin bantuan 1azam di pulau pinang ..numbor apa yg patut saya hubungi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk maklumat berkenaan permohonan tersebut, puan boleh terus berhubung dengan JKMN Pulau Pinang
      ditalian : 04-650 5259

      Delete
  159. Anda perlu pinjaman? Adakah anda seorang lelaki atau perempuan dan anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda ?? Adakah anda memerlukan modal untuk memulakan perniagaan? Apa masalah kredit anda mungkin, di sini datang bantuan anda kerana kami menawarkan pinjaman kepada individu dan syarikat pada kadar yang rendah dan berpatutan yang menarik. Hubungi kami hari ini di(chosenloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  160. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda dalam utang? Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman usaha dan kredit korporasi dan segala jenis pinjaman dengan bunga 2% untuk informasi lebih lanjut hubungi kami melalui email (ramondgeorgeloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  161. assalamualaikum saya nofa anifa binti mohd yashim..saya sudah lama bercerai,dulu saya pernah menerima bantuan jkm,sudah 3tahun bantuan jkm kena potong..dulu saya kerja di melaka,sekarang ni saya tidak berkerja,saya mempunyai 4orang anak?anak saya masih bersekolah..saya tidak mampu la,saya nak buat modal ckit untuk berniaga utk sy..mok saya ade kad oku,saya kerja pengasuh anak saudara je,saya kerja tidak tetap?kadang ade,kadang tak ade..saya cuma tumpang rumoh mok saya je,saya ibu tunggal,tempat tinggal tidak ade la..

    ReplyDelete
  162. sy suri rumah, warganegara malaysia. suami sy pendapatan rm1500 sebulan.. sy ingin memohon bantuan mesin jahit. mcm mn nak apply

    ReplyDelete

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates