Social Icons

Wednesday 14 March 2012

KENALI DIRIKU - Treatment Cerebral Palsy

Rawatan Cerebral palsy
Cerebral palsy boleh dirawat dalam pelbagai cara meliputi dari  terapi fizikal hingga terapi pertuturan untuk psikoterapi. Sudah tentu anda tidak boleh menyisihkan pentingnya langkah-langkah pencegahan, yang telah menjadi semakin boleh didapati dalam tahun-tahun baru ini. Ibu-ibu hamil seharusnya diuji secara berkala untuk faktor Rh dan menyuntik jika perlu. Langkah pencegahan lain termasuk tetapi tidak dibataskan:

• mengurangkan pendedahan wanita hamil untuk jangkitan-jangkitan
• pencegahan pra-matang
• pengiktirafan dan rawatan jangkitan bakteria semasa kehamilan
• kawalan kencing manis, anemia dan kekurangan nutrisi lain
• mengelakkan dadah tidak perlu dan ubat
• terapi cahaya untuk bayi dengan jaundis

Jika seorang bayi telah didiagnosis dengan cerebral palsy terlalu penting memulakan rawatan seawal yang mungkin. Beberapa kaedah-kaedah paling biasa rawatan termasuk:

Terapi Fizikal
Dalam syarat-syarat cerebral palsy, perkembangan otot boleh kerap berlaku lebih perlahan daripada pertumbuhan tulang. Dalam hal ini, terapi fizikal mungkin adalah sebahagian daripada rawatan yang amat penting. Terapi fizikal sedemikian biasanya akan terdiri daripada satu rutin menyediakan regangan dan latihan-latihan yang akan mencegah anggota badan seorang bayi dari menjadi lemah.  Tambahan pula, terapi boleh termasuk menyediakan bayi untuk aktiviti fizikal biasa seperti  gerak secara bebas, yang boleh dicapai dengan bantuan pejalan-pejalan dan pendakap.

Terapi Pertuturan
Dalam banyak kes-kes cerebral palsy, terapi pertuturan boleh membantu mendapatkan semula hilang atau melemahkan kawalan atas muka dan otot kerongkong, yang boleh menyebabkan ketakupayaan sedemikian kerana kerosakan ucapan dan melelehkan. Seorang ahli terapi pertuturan terlatih boleh sangat membantu seorang kanak-kanak menderita akibat cerebral palsy dengan memperoleh keupayaan.

Psikoterapi ialah satu lagi pilihan berdaya maju, yang mengukuhkan kesungguhan hati menghadapi keadaan itu, menyediakan sokongan moral , dan membantu mengelakkan kelakuan negatif, yang boleh memburukkan keadaan seorang kanak-kanak. Ia penting kepada ibu bapa menunaikan psikoterapi serta mana-mana opsyen rawatan lain boleh didapati.

Ubat
Ubat boleh digunakan tambahan kepada cara-cara rawatan di atas dan dapat membantu mencegah kesan tertentu cerebral palsy seperti perampasan. Ia sentiasa penting berunding seorang doktor diperakui sebelum membuat satu keputusan memperlakukan cerebral palsy dengan mana-mana jenis rawatan perubatan. Beberapa jenis rawatan perubatan paling biasa menggunakan dalam rawatan cerebral palsy boleh mungkin termasuk:
• Fenobarbital atau Phenytoin untuk pencegahan rampasan
• Antispasmodics untuk mengurangkan kekejangan otot dan pengenduran otot
• Baclofen untuk mengawal pengecutan otot dan menenangkan ketegangan otot
• Anticholinergics untuk mengawal pergerakan-pergerakan mengejut dan luar biasa disebabkan oleh cerebral palsyathetoid
• Jenis tertentu julap untuk rawatan sembelit biasanya dikaitkan dengan keadaan itu.

Pembedahan
Pembedahan boleh digunakan kerana satu cara meningkatkan keadaan itu hidup individu-individu menderita dengan palsi serebrum. Ia boleh dijalankan supaya memotong beberapa saraf-saraf paling terjejas dengan kekejangan dan meminimumkan pengecutan otot serta melonggarkan sendi-sendi ketat dan otot-otot. Sila berjaga-jaga yang satu-satunya kira-kira 5 peratus prosedur-prosedur sedemikian membuktikan untuk menjadi bermanfaat untuk mangsa-mangsa Cerebral Palsy.

Walaupun ia hampir mustahil merawat semua cerebral palsy, ia amat penting terus menyediakan rawatan bagi orang terjejas dengan cara terapi fizikal, terapi pertuturan dan psikoterapi sambil ia boleh sangat mengurangkan kesan-kesan cerebral palsy sepanjang masa. Terdapat satu pelbagai organisasi luas dan pusat perubatan yang memberi sokongan dalam mengurus keadaan ini dan membantu orang-orang terjejas dengan ia serta keluarga mereka. Ia juga sangat penting berunding seorang doktor sering seperti pilihan rawatan baru mungkin menjadi lebih banyak boleh didapati  dengan meluas membantu orang terjejas oleh cerebral palsy menjadi ahli-ahli masyarakat yang aktif. 

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates