Social Icons

Thursday 31 January 2013

Kemasukan Ke Bengkel Terlindung

Bengkel Terlindung ini dikhaskan untuk Orang Kurang Upaya (OKU) yang tidak berdaya saing untuk mendapatkan pekerjaan di pasaran terbuka. Ia ditubuhkan mengikut Kaedah-kaedah Worksyop Terlindung 1979.

Objektif :
  • Mewujudkan peluang pekerjaan kepada Orang Kurang Upaya.
  • Mempertingkatkan tahap keupayaan, kebolehan, pengetahuan dan kemahiran warga kurang upaya.
  • Memberi sumber pendapatan kepada warga kurang upaya.
Bengkel Daya Klang
Sebagai sebuah Institusi dimana menyediakan peluang pekerjaan kepada Orang Kurang Upaya (OKU) yang tidak boleh bersaing diluar. Pada masa ini Unit yang beroperasi adalah :
  • Jahitan
  • Perkhidmatan Am
  • Bakeri
Syarat-Syarat Kemasukan :
  • Berdaftar dengan JKM
  • OKU yang terlatih berumur 18-45 tahun
  • Bebas daripada penyakit berjangkit
  • Boleh mengurus diri sendiri
  • Percubaan selama 3 bulan bagi pekerja OKU yang baru diterima masuk

8 comments:

  1. Replies
    1. Assalamu'laikum saya Nurainie dari kuantan pahang dulu semasa pedaftaran ada diberikan borang Kemasukan tetapi ketika itu saya x berminat dan sekarang saya berminat masuk ke bengkel daya tetapi saya x mampu ke pejabat atas sebab kekurangan macam mana ya saya nak mohon kemasukan dan nanti macam mana ya untuk penghantaran ke bengkel daya disebabkan saya tidak punya pengangkutan yang ada adik tapi dia bekerja

      Delete
  2. Assalamualaikum dan salam 1Malaysia. Saya ingin bertanya mengenai kemasukan ke Bengkel Daya Klang. Adik bongsu saya merupakan OKU (slow learner) yang telah berdaftar dan sangat berminat untuk memngambil kursus bakeri di bengkel daya tersebut memandang di Sarawak tiada kursus bakeri ditawarkan. Lebih-lebih lagi tempat untuk mengambil lain-lain kursus (walaupun tidak begitu berminat dengan kursus yang ditawarkan) juga agak jauh dari tempat tinggal kami untuk berulang-alik. Permohonan telah diajukan sejak tahun 2014 oleh JKM Sarawak namun masih belum ada maklumbalas mengenai permohonan tersebut. Saya juga pernah menghubungi Bengkel Daya Klang dan difahamkan tiada tarikh tamat bagi setiap pengambilan pelajar baharu kerana permohonan terbuka sepanjang masa. Namun setiap kali menghubungi JKM Sarawak, mereka hanya maklumkan tiada respon dari Bengkel Daya. Kami amat berharap agar pihak tuan akan mengambil tindakan segera berkenaan hal ini. Saya mahukan yang terbaik untuk adik bongsu saya kerana saya dapat melihat potensinya dalam bidang bakeri namun tiada ruang dan peluang yang boleh diberikan kepadanya memandangkan dia tidak mempunyai sijil yang dapat membantunya untuk menceburi bidang yang diminatinya. Saya juga berharap pihak tuan dapat memberikan prosedur yang teratur berkenaan permohonan ke Bengkel Klang tersebut sekiranya permohonan perlu diajukan semula sekiranya perlu. Kerjasama pihak tuan berhubung hal ini amat dihargai. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm puan, Dinasihatkan agar puan dapat menghubungi semula pihak JKM Sarawak. Semestinya jawapan yang puan akan terima adalah seperti yang sesebelum ini. Tidak menjadi masalah. Dapatkan salinan borang permohonan dan juga surat sokongan (cover letter) dari JKM Sarawak. Puan boleh pos sendiri ke Bengkel Daya Klang dan lihat perkembangan seterusnya.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, untuk makluman puan, buat masa sekarang kursus yang ditawarkan oleh bengkel daya klang adalah sperti disenarai.

      Delete
  4. Saya nak tanya gaji basic berapa ya... sebab saya dari bekas rumah amal cheshire home selangor masih belum mendapatkan pekerjaan yang di tetapkan... jobfair kamu semalam baru saja menelefon pihak rumah amal cheshire home selangor bahawa ingin membuat interview terbuka pada kami semua yang masih belum dapat apa-apa perkerjaan... adakah pada 29/9/2016 akan ditetapkan pada tarikh tersebut...

    ReplyDelete
  5. Dan kami juga sudah sebulan setengah kami habiskan praktikal di dorsett grand subang mengambil 3 bahagian selama 3 bulan berturut-turut iaitu:
    Bakery
    Housekepping
    Laundry

    ReplyDelete

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates