Social Icons

Saturday 23 February 2013

Kaunseling dan Pekerja

Definisi Konsep dan Operasional

Keberkesanan sesebuah organisasi memerlukan pengetahuan dan pemahaman tentang tingkahlaku manusia serta darjah kemahiran sosial yang tinggi agar organisasi dapat menggunakan sepenuhnya kepakaran masing-masing dan berfungsi bagi memenuhi keperluan serta mencapai matlamat serta penyelesaian masalah.

1. Masalah :

Masalah yang dialami oleh setiap individu adalah berbeza dari jenisnya, darjahnya dan cara penyelesaiannya. Ia bergantung kepada individu mempersepsi atau melihat dirinya.

Masalah berasaskan tanggapan individu terhadap dirinya sehingga mempengaruhi sikap, perasaan, penerimaan terhadap dirinya, terhadap orang lain dan terhadap dunia persekitarannya serta tindakannya dalam kehidupan.

Terdapat banyak masalah lain yang dihadapi oleh pekerja seperti  masalah kepuasan kerja, kerjaya, penyesuaian sosial, emosi, kehidupan berkeluarga dan masalah lain yang berhubung dengan kerja dan pekerjaan. Kesemua masalah ini akan mempengaruhi mood, motivasi dan prestasi kerja individu yang memerlukan satu penyelesaian yang baik, cekap dan menguntungkan kedua-dua belah pihak, pekerja dan organisasi agar dapat meningkatkan keberkesanan dalam organisasi serta kesejahteraan individu.

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates