Social Icons

Wednesday 7 March 2012

KENALI DIRIKU - Cerebral Palsy

Apakah Cerebral Palsy?
Apa takrif Cerebral Palsy? Cerebral Palsy ialah suatu istilah digunakan untuk menghuraikan sekumpulan keadaan-keadaan kronik mempengaruhi pergerakan badan dan penyelarasan otot. Disebabkan oleh kerosakan bagi satu atau lebih bahagian-bahagian otak khusus, biasanya berlaku semasa pembangunan fetus atau masa bayi. Ia juga boleh berlaku sebelum, semasa atau segera berikutan kelahiran.


"Cerebral" merujuk kepada otak dan "Palsy" bagi satu gangguan pergerakan atau postur. Jika seseorang telah Cerebral Palsy ia bermakna bahawa oleh sebab satu kecederaan bagi otak mereka (cerebral) mereka tidak mampu untuk menggunakan beberapa otot-otot dalam badan mereka dalam cara biasa (kelumpuhan). Anak-anak dengan Cerebral Palsy mungkin tidak dapat berjalan, bercakap, makan atau main dalam cara-cara sama kerana kebanyakan kanak-kanak lain.

Cerebral Palsy bukan progresif mahupun dapat disampaikan. Ia juga bukan "boleh diubati" dalam rasa termakbul, walaupun pendidikan, terapi dan teknologi gunaan boleh membantu orang-orang dengan kehidupan yang produktif plumbum Cerebral Palsy. Ia penting tahu yang Cerebral Palsy bukan penyakit atau penyakit. Ia tidak berjangkit dan ia tidak menjadi lebih teruk. Kanak-kanak yang mempunyai  Cerebral Palsy akan menghadapinya sepanjang usisa mereka.

Cerebral Palsy berunsur satu ketidakupayaan untuk sepenuhnya fungsi motor kawalan, terutama kawalan otot dan penyelarasan. Bergantung di mana bahagian-bahagian otak telah rosak, rakyat dengan Cerebral Palsy mungkin mengalami satu atau lebih berikut:

Keregangan Nuscle kekejangan (Nuscle tightness or spasm)
Pergerakan luar kawal

Gangguan dalam gaya jalan dan mobiliti

Sensasi luar biasa dan tanggapan

Kerosakan penglihatan, perbicaraan atau ucapan

Seizures

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates