Bersama Saudara
Jufitri Joha [Naib Presiden Antarabangsa Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)]
akan membicarakan seputar isu Palestin dan Negara haram israel.
Beliau banyak
terlibat dalam aktiviti sukarela dalam misi-misi kemanusiaan global. Terbaharu, beliau secara
langsung terlibat dengan isu PALESTIN-zionis.
Blog Beliau : http://gptd-spain.blogspot.com/
Tarikh :
14 Disember 2012 [JUMAAT]
Waktu :
0900-1000 pagi
Tempat :
Bilik Mesyuarat Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling
PERBEZAAN YAHUDI , ZIONIS DAN ISRAEL
Sebelum kita mengupas peranan kerajaan
British dalam pembentukkan Negara Israel ini, kita mestilah memahami apakah
perbezaan di antara Yahudi dan Zionis. Umumnya, ramai khalayak merasakan
apabila bercakap soal Yahudi, Zionis , Israel dan keyahudian, terdapat banyak
stereotyping dan misnoma yang dikaitkan dengan frasa-frasa ini. Jadi, sebelum
mana-mana di antara kita ingin berdiskusi secara lebih lanjut tentang Yahudi,
Israel, Zionisme dan keyahudian secara menyeluruh perlulah kita fahami akan
terminologi-terminologi ini dahulu, agar sekurang-kurangnya dapatlah kita
elakkan mengecam dan mengutuk sesuatu bangsa secara membuta tuli.
Menurut Dr. Heazar Ismail, beliau
mendapati bahawa kebanyakan masyarakat menganggap frasa-frasa ini membawa
maksud dan mewakili kumpulan masyarakat yang sama, yang tentu sekali anggapan
ini amat besar khilafnya.
Perkataan Yahudi itu sendiri
melambangkan suatu bangsa, yang jika dikaji susur galurnya di dalam kitab-kitab
samawi menunjukkan bahawasanya bangsa ini lahir dari keturunan Nabi Ibrahim A.S
melalui anaknya Nabi Yaakub A.S. Manakala agama Yahudi itu atau Judaism
merupakan agama amalan bangsa itu sendiri secara eksklusif. Bangsa Yahudi itu
semestinya beragama Yahudi dan penurunan keturunan di kalangan bangsa Yahudi
ini berlaku dari sebelah ibu, yang bererti sekiranya seseorang itu ibunya
adalah Yahudi, maka dia secara automatik akan diiktiraf sebagai seorang yang
berbangsa Yahudi oleh komunitinya. Masyarakat Yahudi secara amnya mengamalkan
agama mereka secara introvert dan tidak cuba untuk mengembangkan fahaman mereka
kepada bangsa-bangsa lain, dan jarang kita dengar akan individu dari subset
bangsa lain “masuk” agama Yahudi.
Zionisme pula atau fahaman Zionis adalah
satu gerakan dan fahaman ultra-nasionalis Yahudi yang menginginkan penubuhan
sebuah negara bangsa sendiri atau promised land yang diasaskan oleh seorang
wartawan Yahudi berkerakyatan Austria bernama Theodor Herzl. Dan hasilnya,tertubuhlah
sebuah negara yang tidak diiktiraf oleh masyarakat Islam sedunia dengan nama
Israel . Dan dasar Israel ini adalah mudah - negara ini menganggap semua orang
Yahudi, tidak mengira dari mana asal negaranya merupakan penduduknya yang sah
dan dibenarkan untuk berhijrah pulang ke Israel untuk menetap secara tetap
sebagai rakyatnya.Inilah punca utama pergeseran yang kita saksikan saban hari
di Asia Barat apabila kerajaan Zionis Israel terus menerus merampas tanah hak
rakyat Palestin untuk memperbesarkan komuniti Zionisnya secara kejam dan tidak
berperikemanusiaan.
Fuad Sayid Abdul Rahman al-Rifa dalam
bukunya Hakikat al-Yahud menjelaskan bahawa orang Yahudi ialah pengikut nabi
yang mulia iaitu Nabi Musa a.s. dan Nabi Musa ialah keturunan Nabi Yaakub bin
Ishaq bin Ibrahim a.s. Manakala nama Israel ialan nama gelaran yang diberi oleh
Allah swt kepada Nabi Yaakub.
Perbezaaan besar di antara Yahudi dan
Zionis ialah; penganut fahaman itu tentunya orang yang beragama Yahudi dan
berbangsa Yahudi, tetapi bukannya semua penganut dan bangsa Yahudi tersebut
berfahaman Zionis. Sebagai contoh, pengikut kepada mazhab ortodox Yahudi yang
dikenali dengan nama Naturei Karta misalnya merupakan sekelompok masyarakat
Yahudi yang menentang secara habis-habisan ideologi Zionisme dan juga penubuhan
Israel yang dianggap gerakan itu sebagai satu ‘dosa besar’ bagi bangsa Yahudi.
Malah terdapat juga pertubuhan-pertubuhan anti Zionism lain di kalangan
masyarakat Yahudi di peringkat antarabangsa, antaranya ialah seperti
International Jewish Anti Zionism Network (IJAN) dan Satmar. Gerakan-gerakan
ini, sama ada berbentuk sekular mahupun secara keagamaan, semuanya membenci dan
menolak gerakan sekular Zionisme yang mereka anggap sebagai satu gerakan haram
yang menggadaikan maruah bangsa Yahudi itu sendiri di mata dunia.
Peristiharan Balfour 1917 (bertarikh 2
November 1917) merupakan kenyataan rasmi dasar kerajaan British yang
menyokong penubuhan negara
orang Yahudi di Palestin dengan syarat tidak merugikan
hak-hak sivil dan agama masyarakat bukan Yahudi di Palestin atau hak-hak dan
status yang dinikmati oleh bangsa Yahudi di negara lain.
Deklarasi ini dibuat melalui surat
daripada Setiausaha Luar British Arthur James Balfour kepada pemimpin
Yahudi British Lord Rothschild untuk dikirimkan
kepada Persekutuan Zionis iaitu sebuah organisasi zionis
persendirian. Surat ini menggambarkan kedudukan yang diambil oleh Kabinet
British seperti yang dipersetujui semasa mesyuarat pada 31 Oktober 1917. Ia
juga menyatakan deklarasi ini sebagai isyarat "simpati kepada
aspirasi Zionis Yahudi."
Deklarasi Balfour kemudian dimasukkan ke
dalam Perjanjian Damai Sèvresdengan Turki dan Mandat
British Palestin.
Arthur James Balfour |
Mandat Palestin, juga dirujuk
sebagai Mandat British atas Palestin merupakan
Mandat Liga Bangsa-bangsa yang dirangka oleh
kuasa Bersekutu dan sekutunya selepas Perang Dunia
Pertama dan secara rasmi diluluskan oleh Liga Bangsa-Bangsa pada tahun
1922. Dengan kuasa yang diberikan dibawah mandat tersebut, Britain memerintah P alestin pada
tahun 1920-1948 dan dalam sejarah kawasan itu dirujuk sebagai Mandat British.
Salah satu tokoh utama Yahudi yang merundingkan kerangka
(framework) terhadap deklarasi ini ialah Dr. Chaim Weizmann, seorang
jururunding terkemuka di organisasi Zionisme di Britain yang juga merupakan
seorang ahli kimia. Setelah pertemuan pertama antara Chaim Weizmann dan Balfour
pada tahun 1906, pemimpin Persatuan itu telah mengesan kepribadian Weizman.
Balfour telah bertanya kepada Weizmann mengapa Palestin yang dipilih untuk
dijadikan tanahair kaum Yahudi dan hanya Palestin saja yang diinginkan menjadi tapak
Zionisme. Weizman menjawab:
"Semua tempat yang lain akan menjadi pemberhalaan",
Weizmann memprotes, lalu menambahkan: "Tuan Balfour, andai saya menawarkan
Anda Paris sebagai ganti London, akankah Anda mengambilnya?"
Balfour menjawab kembali: "Namun Dr. Weizmann, "kami
memiliki London",
Lalu Weizmann menjawab, "Itu benar, namun kami memiliki
Jerusalem dulu manakala London merupakan rawa."
Weizmann ialah seorang ahli kimia yang telah mencipta sintesis
aseton melalui fermentasi. Aseton diperlukan dalam menghasilkan cordite, bahan
pembakar yang diperlukan untuk digunakan untuk membuat peluru. Jerman merupakan
pusat pengeluar yang juga telah memonopoli ramuan aseton kunci iaitu kalsium
asetat. Tanpa kalsium asetat, Britain tidak boleh menghasilkan aseton dan tanpa
aseton tidak akan ada ada cordite. Jadi, tanpa cordite, Kerajaan Inggeris pada
ketika itu mungkin akan kalah dalam Perang Dunia Pertama dan Kedua. Ketika
kerajaan British bertanya kadar bayaran apa yang dikenakan oleh Weizmann,
Weizmann telah menjawab, "Hanya ada satu hal yang saya inginkan.
Tanah air buat orang-orang saya." Beliau menerima pembayaran untuk
penemuan ini ianya telah menjadi liku-liku catatan dalam sejarah awal
pembentukan negara Israel.
Deklarasi Balfour sebenarnya dikeluarkan oleh pihak yang tidak
memiliki apa-apa hak ke atas bumi Islam Palestin iaitu Inggeris kepada pihak
yang tidak berhak menerimanya iaitu Yahudi untuk membina negara haram Israel.
Ia adalah semata-mata untuk kepentingan Inggeris bagi menyelesaikan masalah
Yahudi di Eropah, ingin memecahbelahkan kesatuan umat Islam di dunia Arab serta
bermatlamat memudahkan negara-negara Barat membuat percaturan politik mereka di
Timur Tengah dan merealisasikan kepentingan mereka setelah wujudnya negara
Yahudi iaitu Israel.
Kesan Daripada Deklasari Balfour
Sewaktu Britain mengambil alih pentadbiran Palestin jumlah
penduduk Yahudi ialah 60,000 orang iaitu kira-kira 10% dari keseluruhan
penduduk yang mana sebahagian besarnya orang Arab beragama Islam.
Kerajaan British yang sememangnya sehaluan dengan
objektif-objektif zionis telah menerima dan meluluskan satu deklarasi yang
terkenal di dalam sejarah sebagai 'Deklarasi Balfour'. Deklarasi ini merupakan
satu inisiatif yang menggalakkan bangsa Yahudi di Eropah untuk berhijrah ke
bumi Palestin secara besar-besaran.
Pada bulan November 1947, Bangsa-bangsa Bersatu di bawah
pengaruh Amerika Syarikat dan British telah membahagikan Palestin menjadi dua –
42.88% tanah Palestin diberika kepada Arab Palestin, manakala kira-kira 57%
diserahka kepada kaum Zionis. Pada bulan Mei 1948, kaum Zionis Yahudi pun
mengisytiharkan penubuhan negara Israel . Tapi ini masih tidak memuaskan
hatinya lagi. Demi mencapai cita-cita, mereka terus menggunakan taktik
keganasan dan kekerasan untuk mengusir penduduk Arab dari Palestin serta
memperluaskan wilayahnya dengan mencapluk wilayah Arab Palestin.
Setelah itu penaklukan terhadap kawasan orang Palestin dilakukan
berperingkat-peringkat menerusi peperangan tahun 1948, 1956, 1967, 1978, 1982
dan 2002. Tahun 1948 pengambilan kawasan Galilee, kawasan Auja dan koridor
Jerusalem di mana kawasan ini adalah milik Palestin menerusi Resolusi PBB 181.
Oleh karena itu para Zionis mulai terlibat dalam
kegiatan-kegiatan khusus´ untuk mendorong´ berpindahnya orang Yahudi dari
Eropah terutamanya Russia dan Amerika Syarikat ke Palestin, bahkan memaksa jika
diperlukan, seperti mengganggu orang-orang Yahudi di negara-negara asalnya dan
bekerja sama dengan para anti-Yahudi untuk meyakinkan bahawa pemerintah akan
mengusir orang-orang Yahudi. Dengan demikian, Zionisme telah berkembang sebagai
gerakan yang mengganggu dan menzalimi rakyat Palestin.
HOLOCAUST
Keadaan berterusan, sehinggalah munculnya seorang pemerintah
Jerman ketika itu, iaitu Adolf Hitler. Ketika tercetusnya perang dunia kedua
oleh beberapa sebab, Hitler melaksanakan pelan pemusnahan kaum yang dikenali
sebagai Action T4. Pelan ini merencanakan pembunuhan euthanasia beramai-ramai
keatas golongan tertentu, majoritinya Yahudi. Setelah tamat Perang Dunia Kedua,
dianggarkan seramai hampir 6 juta Yahudi di seluruh Eropah mati dibunuh.
Setelah mengalami kerugian yang besar, Britain berundur dari Palestin dan
tanah-tanah jajahannya yang lain pada 1948.
PENGLIBATAN
AMERIKA SYARIKAT
Amerika Syarikat, selaku kuasa besar dunia setelah Perang Dunia
Kedua, memainkan peranan penting dalam penubuhan negara Israel . Pada asalnya,
Israel tidaklah wujud sebagai sebuah negara yang hakiki. Setelah peristiwa
Holocaust yang dilakukan oleh Hitler tamat, jumlah penduduk Yahudi yang ada
adalah sedikit, serta mereka hidup dalam kesusahan dan ketakutan. Pada ketika
itulah, Persatuan Yahudi Amerika mengutuskan tuntutan kepada Presiden US ketika
itu, Harry Truman. Pada November 1947, tuntutan tersebut dibawa ke persidangan
PBB lalu PBB mendeklarasi pemisahan Palestin. Pada 16 May 1948, kerajaan
sementara Israel ditubuhkan di Palestin, dengan sokongan dari PBB. Presiden
Harry Truman menyokong sepenuhnya penubuhan Israel , maka wujudlah penempatan
Israel di tanah Palestin sehingga kini. Presiden Israel yang pertama iaitu Dr.
Chaim Weizmann.
Imperialisme Zionisme
Zionis tidak dibentuk atas dasar agama. Zionisme adalah dasar
imperialis yang membuat keuntungan melalui dasar kapitalis. Setengah abad
peperangan di Timur Tengah adalah dasar untuk mengawal kekuatan dunia yakni
minyak di Arab, yang dianggarkan berjumlah AS$15 trilion (dengan harga AS$25
setong pada tahun 2002).Justeru dengan cara-cara inilah, akhirnya penduduk Arab
Palestin hanya tinggal 300,000 orang sahaja, manakala lebih daripada 2 juta
lainnya telah kehilangan tempat tinggal dan 80% tanah Palestin juga telah
dirampas. Meraka yang kehilangan tempat kediaman kebanyakannya menjadi
pengungsi di negara-negara lain, khasnya di khemah-khemah pelarian Jordan ,
Lubnan, Mesir dan negara-negara Arab lainnya. Inilah latar belakang bagaimana
kaum Zionis Israel selangkah demi selangkah mencapluk negara Palestin. Pendek
kata negara Israel didirikan di atas tulang belulang rakyat Palestin dan rakyat
Yahudi yang dipergunakan kaum Zionis dengan kerjasama British dan Amerika
Syarikat. Selama kekuasaan Inggeris, lebih dari 1500 orang Palestin yang
berjuang untuk kemerdekaannya terbunuh dalam pertempuran yang dilakukan oleh
tentara-tentara Inggris. Di samping itu, ada pula beberapa orang Palestina yang
ditahan oleh Inggeris karena menentang pendudukan Yahudi. Tekanan pemerintah
Inggris menyebabkan kekerasan serius terhadap mereka. Namun, terorisme Zionis
tidak terbandingkan kekejamannya. Kekejaman Zionis, yang pecah begitu
berakhirnya Kekuasaan Inggeris, meliputi pembakaran penempatan orang Arab Islam
di desa-desa, penembakan wanita, anak-anak, dan orang tua seolah sebuah hukuman
mati, penyiksaan korban-korban yang tidak berdosa dan pemerkosaan wanita-wanita
dewasa dan remaja.
Kesimpulan
Bumi Palestin adalah negara nenek moyang bangsa Arab dan umat
Islam. Oleh karena itu, siapapun tidak boleh menyerahkan walau satu jengkal pun
tanah yang sudah menjadi milik bangsa Arab dan umat Islam secara turun temurun
sejak ribuan tahun yang lalu. Kesepakatan apapun dalam rangka menghapus hak
rasmi bangsa Arab adalah tidak sah. Pihak Inggeris dan Amerika Syarikat wajib
dipersoalkan dan mesti bertanggungjawab di atas segala bentuk kekejaman,
pengusiran, penjajahan, pembunuhan dan seumpamanya terhadap bumi Palestin
kerana pihak mereka yang telah menempatkan Israel di bumi Palestin tersebut.
Begitu juga, dunia antarabangsa harus sama-sama bertanggungjawab dari sudut
sejarah dan moral di atas apa yang terjadi akibat deklarasi Balfour itu.
Kejayaan Yahudi melaksanakan deklarasi tersebut bukan bererti
kekuatan yang ada pada mereka tetapi kerana bangsa Arab khususnya
pemimpin-pemimpin dunia Arab tidak bersatu, masalah bangsa Arab yang tidak
memanfaatkan sumber daya yang ada pada diri mereka sendiri dan tidak memiliki
keimanan yang mendalam dan mereka juga tidak serius dalam melakukan penentangan
terhadap Israel.
Pada ketika tempoh tersebut juga, Kerajaan Turki Uthmaniyyah
telah mengalami konflik dari aspek politik, ekonomi dan masalah dalaman serta
ancaman luaran yang semakin hebat yang akhirnya telah menumbangkan Kerajaan
Islam Uthmaniyah di Turki serta semua kawasan Islam yang diperintahnya
termasuklah Mesir, Semenjanjung Tanah Arab, dan sebahagian daripada Eropah.
Britain melalui perisiknya yang dikenali sebagai Lawrence of Arabia,
menyuburkan semangat nasionalisma di negara-negara Arab. Pejuang
kebangsaan/nasionalisma Arab pula menyerang kerajaan Turki Uthmaniyyah.
Pemerintah Arab ketika itu, Emir Faisal 1, berpaling tadah dan memihak kepada
Britain . Sejak dari itulah kerajaan Arab menjadi tali barut Britain .
Rententan itu wujudkan Negara-negara seperti Iran , Iraq , Arab Saudi, Lubnan,
Palestin dan Israel . Pada tahun 1915, Britain mula menduduki kawasan Iraq .
Akhirnya pada 1917, Britain menduduki semula kawasan Palestin. Tentera Britain,
diketuai General Allenby, memasuki Palestin pada 9 Disember 1917 lalu memberi
ucapan – “hari ini, perang salib sudah berakhir”.
Pada 1917, Britain mengisytiharkan Deklarasi Balfour, iaitu
perjanjian antara kerajaan Britain dengan ketua persatuan Yahudi Britain ketika
itu, yang mana antaranya menjanjikan tanah Palestin kepada Yahudi. Penempatan
Yahudi di Palestin meningkat, dari 50,000 sebelum itu kepada mencecah setengah
juta, manakalan penduduk Islam Palestin ketika itu hampir mencecah 1.4 juta.
Wakil dari Yahudi ketika deklarasi tersebut, merupakan seorang
Yahudi bernama Chaim Weizzmann. Weizzman juga merupakan seorang saintis,
malahan saintis pertama yang menghasilkan bahan kimia acetone, seterusnya
acetone digunakan sebagai cordite, iaitu sejenis bahan letupan yang menyumbang
besar kepada kejayaan Britain dalam perang tersebut. Weizzman mendesak
setiausaha luar Britain ketika itu, Arthur Balfour, supaya diadakan Deklarasi
tersebut. Kerana terhutang budi ke atas sumbangan Weizzman, kerajaan Britain
telah bersetuju dengan tuntutan kaum Yahudi untuk mewujudkan Negara Israel pada
tahun 1948.
Rujukan
1. Era
Kebangkitan Kerajaan Uthmaniyah (2010), Muhammad Fikri Che Hussain, Hijjaz
Record Publishing, Kuala Lumpur , 2010
2. Imperialisme
Zionis, Prof. Dr. Bukhory Ismail, Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, UITM
Shah Alam, Utusan Malaysia, 16 Januari 2009
3. Islam
Di Asia Barat Moden, Penjajahan dan Pergolakan, Fadhlullah Jamil, Karima
Publications Sdn BHd, Shah Alam, 2007
4. Palestin
Tak Pernah Gentar, Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Fatimah Syarna Mohd. Noordin,
Kuala Lumpur , 2009
5. Pemikiran
Islam Masa Kini, Abdul Rahman Haji Abdullah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur , 1987
6. Tamadun
Islam dan Tamadun Asia, Universiti Malaya, Kuala Lumpur , 2001
0 comments:
Post a Comment