Social Icons

Sunday 27 May 2012

Enam Titik Kecerdasan

1. Eksekutif - sosial
Dijelaskan di sini bagaimana kaitan antara DHEA, suatu hormon  yang dihasilkan oleh adrenalin dan primate dapat membuat manusia merasa muda kembali, kita juga diajak mengetahui fisik otak, ragam temperamen dan pola kesedaran manusia, hingga kepada kemampuan membaca karektor orang melalui ekspresi muka.

2. Ingatan
Terapi dan latihan untuk menguatkan ingatan (memori), pengaruh usia, kesan dan risiko menopause, hingga cara mengatasi masalah alzheimer (nyanyuk).

3. Emosi
Pengendalian emosi dari pemetaan tentang ilusi, komunikasi verbal dan nonverbal hingga kepada mengatasi masalah stress dan depresi yang sering menimpa mnusia di era moden ini. Penemuan unik dalam hal ini adalah bahawa tertawa adalah alat yang paling murah dan menyihatkan seseorang. Oleh kerana itu, ceriakanlah selalu hati anda dalam menghadapi segala masalah hidup.

4. Bahasa
Faktor bahasa merupakan elemen penting dari kedinamikan otak manusia sepanjang hayat. Kurniaan sepasang otak kanan dan kiri yang diberikan kepada manusia membolehkannya untuk mengolah kecerdasan semenjak ia masih bayi hingga lanjut usia. Pendidikan dalam segala aspeknya menurut konsep ini adalah hal yang tidak boleh dinafikan kewujudannya.

5. Mathematical
Sukar untuk disangkal, manusia merupakan makhluk istimewa dan pelbagai. Dari kemampuan matematik mereka akhirnya boleh diteliti dan ditemukan teori kecerdasan yang memungkinkan seseorang untuk dicap "genius", "standard" atau sebagainya.

6. "Spatial"
Aspek ini membuktikan bagaimana kinerji otak berhubungan erat dengan gen dan kemampuan visual seseorang. orang yang mampu melihat dan mampu memanfaatkan potensi penglihatannaya, jelas akan berbeza kinerji dan kadar fungsional otaknya jika dibandingkan dengan mereka yang tidak mampu melihat (buta).

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates