Social Icons

Sunday 14 October 2012

Sukan Untuk OKU

Paralympics
Paralimpik adalah Sukan Olimpik khusus untuk orang kurang upaya. Sukan Paralimpik Antarabangsa Olimpik bagi atlet elit yang kurang upaya fizikal yang tidak membolehkan mereka untuk bersaing dalam Sukan Olimpik Antarabangsa yang biasa. Yang diadakan setiap empat tahun seperti Sukan Olimpik. 

Mereka biasanya diadakan di bandar dan negara yang sama seperti Sukan Olimpik. Atlet yang bersaing di Sukan Paralimpik dibahagikan kepada kategori mengikut ketidakupayaan mereka. Dengan perkataan "paralimpik" datang dari perkataan Latin "perenggan" yang bermaksud "dengan" dan "lympic" merujuk kepada Sukan Olimpik.
Special Olympics
Merupakan sukan untuk atlet kanak-kanak dan dewasa kurang upaya akal dengan menyediakan latihan dan pertandingan sepanjang tahun. 

Atlet untuk Special Olympics adalah mereka yang kurang upaya akal, berumur 8 tahun ke atas sama ada lelaki mahupun perempuan

Sukan atau permainan yang dipertandingan di Malaysia adalah atletik, basketball, bocce, bowling, bolasepak.  Manakala diperingkat latihan di Malaysia adalah badminton, tennis, pingpong, equestrian, basikal, floor hockey, unified sports.

Kelebihan Special Olympics:
  • Semua adalah PEMENANG
  • Bertanding dalam Kumpulan SETARA
  • ATLET adalah VVIP
Abilympics
Abilympics (Sukan Olimpik kebolehan) pertandingan kemahiran vokasional (bukan sukan) bagi orang semua kurang upaya. Pada tahun 1972, Persatuan Jepun untuk Penggajian Orang Kurang Upaya, di bawah Kementerian Buruh, mengadakan Sukan Olimpik Abilities. Tujuannya adalah untuk meningkatkan kebolehan vokasional orang kurang upaya, dan untuk membantu mereka mencapai potensi tertinggi mereka. 

Pada tahun 1981, hampir sedekad kemudian, Abilympics Antarabangsa Pertama telah diadakan di Tokyo untuk memperingati Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Tahun Antarabangsa Orang Kurang Upaya. Abilympics Antarabangsa kini diadakan setiap empat tahun di bawah naungan Antarabangsa Abilympic Persekutuan. Antarabangsa 2 Abilympics telah diadakan di Bogota, Colombia pada tahun 1985.

Di bawah kepimpinan dinamik mendiang Sir Harry Fang, satu kategori baru acara riadah dan hidup-kemahiran telah diperkenalkan di Antarabangsa Ketiga Abilympics yang diadakan di Hong Kong pada tahun 1991. Sejak itu,, Antarabangsa Abilympics telah diadakan di Australia (1995) dan Prague, Republik Czech (2000), New Delhi, India (2003), Shizuoka, Jepun (2007) & Korea Selatan (2011).

Fokus Abilympics mempamerkan kebolehan dan bukan kecacatan orang.

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates