Social Icons

Thursday 27 December 2012

Bantuan Bencana

Bencana ditakrifkan seseuatu kejadian yang berlaku secara mengejut, bersifat kompleks dan mengakibatkan kehilangan nyawa, kemusnahan kepada harta benda atau alam sekitar serta menjejaskan aktiviti masyarakat setempat.

Peranan Dan Tanggungjawab JKM :
  • Menyedia dan menyelenggara pusat-pusat pemindahan.
  • Membuat persediaan dan mengedarkan bantuan makanan, pakaian dan lain-lain keperluan.
  • Menjalankan pendaftaran ke atas mangsa untuk tujuan pemulihan semula mangsa bencana.
  • Memberi bimbingan, nasihat dan kaunseling kepada mangsa-mangsa.

3 Peringkat Pelaksanaan Peranan dan Tanggungjawab JKM :

  1. Sebelum berlaku bencana.
  2. Semasa berlaku bencana.
  3. Selepas berlaku bencana.

3 comments:

  1. Salam sejahtera.
    Saya ada satu soalan. Saya telah mengambil seorang anak angkat secara sah tetapi saya masih berstatus bujang. Jika saya berkahwin nanti..bolehkah suami saya memohon untuk menjadi bapa angkat kepada anak lelaki angkat saya? Adakah bakal suami saya perlu memohon untuk menjadi bapa angkat atau dia boleh menjadi bapa angkat secara automatik setelah kami berkahwin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sejahtera..
      Jika Cik telah berkahwin, permohonan untuk meletakkan nama suami baharu sebagai bapa angkat perlu dibuat sama ada melalui Jabatan Pendaftaran Negara jika pemohon adalah beragama Islam atau bukan Islam. Jika pemohon bukan beragama Islam, dan permohonan anak angkat sebelum ini dibuat melaui Akta Pengangkatan 1952 di mahkamah, maka boleh memohon semula kepada mahkamah untuk menambah nama suami di dalam Sijil Pengangkatan berkenaan.

      Delete
  2. Assalamualaikum,, sblom nya saya memohon maaf atas pertanyaan saya ini,,,

    Saya dn suami ingin mengambil anakangat dr seorang wrga asing ,, apa kh proses pengambilan ank angkat bole di buat @ tdk,, c'ibu kandung tiada punya dekomen lansung

    ReplyDelete

 

Sample text


Persijilan MS ISO 9001:2008
Kepada JKMM

Tempoh :
22 Nov 2011 - 23 Nov 2014

Daripada :
CI Internacional Certificication

Tahniah Diucapkan


MAKLUMAN PETUGAS KAUNTER

1. Memohon pemegang kad OKU lama, menukar kepada kad yang baru.

2. Pastikan 'Stapler' di sudut kecil gambar sahaja.

"Kerjasama dan Prihatin"


MAKLUMAN KEWANGAN
Bayaran Bantuan Kewangan melalui Bank bagi PKMD Petaling
adalah pada setiap hari pertama bekerja pada bulan berkenaan (1st Working Day of That Particular Month).

Anda Pengunjung

Renungan

Our Blogger Templates

 
Blogger Templates