Masalah Pembelajaran bermaksud masalah kecerdasan otak yang
tidak selaras dengan usia biologikalnya. Mereka yang tergolong dalam kategori
ini ialah lewat perkembangan global, Sindrom Down dan kurang upaya intelektual.
Kategori ini juga merangkumi keadaan yang menjejaskan kemampuan pembelajaran
individu seperti autisme (autistic spectrum disorder), Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) dan masalah pembelajaran spesifik seperti
(dyslexia, dyscalculia dan dysgraphia).
PUNCA MASALAH PEMBELAJARAN
Masalah pembelajaran boleh terjadi disebabkan kecederaan otak, keturunan,
ketidakseimbangan biokimia dan persekitaran.
Kecederaan Otak
Kecederaan otak boleh berlaku sebelum kelahiran bayi di mana ibu yang
mengandung mengambil alkohol atau dadah, dijangkiti demam campak atau merokok.
Kecederaan otak juga boleh berlaku semasa kelahiran seperti bayi kekurangan
oksigen. Selepas kelahiran, kecederaan otak boleh berlaku disebabkan demam
panas, hentakan yang kuat pada bahagian kepala akibat kemalangan dan jangkitan
seperti meningitis.
Keturunan
Terdapat banyak kajian menunjukkan, keturunan merupakan salah satu sebab kepada
masalah pembelajaran. Penyelidik mendapati bahawa kira-kira 30-50% kanak-kanak
menghadapi masalah pembelajaran apabila mempunyai ibu atau bapa atau
kedua-duanya menghadapi masalah pembelajaran. Ini menunjukkan masalah
pembelajaran boleh diwarisi daripada keturunannya.
Ketidakseimbangan Biokimia
Ketidakseimbangan biokimia juga boleh menyumbang
kepada masalah pembelajaran. Ketidakseimbangan bahan kimia dikatakan boleh
menjadi punca kepada masalah hiperaktiviti yang boleh mengakibatkan kesukaran
memberi tumpuan ke atas kerja sekolah.
Faktor Persekitaran
Selain kecederaan otak, keturunan dan ketidakseimbangan biokimia, faktor
persekitaran juga boleh menjadi penyebab kepada masalah pembelajaran.
Persekitaran yang serba kekurangan kerana kemiskinan seperti pemakanan yang
tidak seimbang, keadaan rumah yang tidak selesa, persekitaran yang kotor dan
bising, hubungan ibu bapa dengan anak-anak tidak mesra atau tidak mencukupi
boleh menimbulkan masalah pembelajaran di kalangan kanak-kanak.
Terdapat bukti menunjukkan bahawa kanak-kanak bermasalah yang tidak menerima
pengajaran yang sistematik, telah memudaratkan lagi masalah pembelajaran yang
dihadapi. Oleh itu, pengajaran yang sistematik patut diaturkan untuk semua
pelajar bermasalah pembelajaran.
.............................................................................
Sumber: Garispanduan Pendaftaran OKU, JKM
dan PDKNet
0 comments:
Post a Comment